Openrijk logo
Dutch Flag
1 op de 10 Nederlanders slachtoffer van online oplichting

1 op de 10 Nederlanders slachtoffer van online oplichting

In 2023 kreeg tweederde van de Nederlanders van 15 jaar en ouder te maken met frauduleuze e-mails of berichten van internetcriminelen. Maar liefst 1 op de 10 werd daadwerkelijk slachtoffer, wat neerkomt op 1,4 miljoen mensen. De Rijksoverheid lanceert daarom tijdens de cybersecuritymaand oktober de campagne Laat je niet interneppen om mensen te helpen bij het herkennen en vermijden van online fraude.

Door de misleidingstechnieken van oplichters te herkennen, kun je de kans verkleinen om in hun val te lopen.

Phishing is een veelvoorkomende vorm van internetfraude. Hierbij doet de crimineel zich voor als een betrouwbare bron om geld of persoonlijke gegevens te bemachtigen. In 2023 kreeg tweederde van de Nederlanders van 15 jaar en ouder minstens één phishing-bericht. Linda was een van hen. “Net toen ik op de camping zat na een drukke dag, ontving ik een bericht van de Belastingdienst dat ik zogenaamd een betaling was vergeten. In de hectiek klikte ik op de link, vulde mijn gegevens in en betaalde direct. Toen ik later geen bevestiging ontving, belde ik de Belastingdienst. Daar vertelden ze me dat zij nooit om persoonlijke gegevens vragen in een e-mail. Hoewel ik dat eigenlijk wel wist, schrok ik door de tijdsdruk en ging ik toch in de fout.”

Yoanne Spoormans, specialist cybercrime bij de politie, legt uit:

“Iedereen kan slachtoffer worden van online fraude. De technieken die criminelen gebruiken worden steeds verfijnder. Vaak maken ze gebruik van tijdsdruk of doen zich voor als een betrouwbare bron. Je ziet tegenwoordig veel nepberichten die zogenaamd afkomstig zijn van overheidsinstellingen. Mijn advies is om altijd de afzender te controleren. Bij twijfel, klik het bericht weg.”

Herken de trucs van online fraudeurs

  • Ze doen alsof ze iemand anders zijn: Oplichters gebruiken de naam en stijl van vertrouwde organisaties zoals banken of overheidsinstellingen om vertrouwen te wekken.
  • Ze spelen in op emoties: Ze maken je nieuwsgierig of bang, en misbruiken je vertrouwen of onwetendheid.
  • Ze creëren tijdsdruk: Oplichters willen dat je snel handelt zodat je niet de tijd hebt om hun verhaal te ontmaskeren.
  • Ze verzinnen een noodgeval: Ze dreigen bijvoorbeeld met het blokkeren van je account als je niet snel actie onderneemt.
  • Ze bieden ongelooflijke kansen: Korting of aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn, zijn dat meestal ook.
  • Ze maken het persoonlijk: Criminelen gebruiken persoonlijke informatie die online te vinden is om het te laten lijken alsof ze je goed kennen.
  • Ze zijn overdreven vriendelijk: Door zich uitermate behulpzaam en vriendelijk op te stellen, proberen ze je vertrouwen te winnen.

Bij twijfel, klik weg

Weet je niet zeker of een e-mail of bericht echt is? Controleer altijd of de afzender, het verhaal, de link of de organisatie echt zijn. Blijf je twijfelen? Klik het bericht dan weg.

Bezoek laatjenietinterneppen.nl voor meer informatie over het herkennen van online fraude en waar je hulp kunt vinden als dat nodig is.

Laat je niet interneppen

De uitgebreide campagne van het ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties moedigt mensen aan om altijd de afzender van online berichten te controleren en bij twijfel weg te klikken.

Deel dit artikel
terug naar overzicht
Bron publicatie: 9 oktober 2024
Bron laatst geupdate: 9 oktober 2024
Openrijk publicatie: 9 oktober 2024
Bron: Justitie en Veiligheid