Zodra de registratie- en kentekenplicht van kracht wordt, geldt deze voor alle nieuwe bijzondere bromfietsen. Bestaande voertuigen die al zijn goedgekeurd, hebben een jaar om deze registratie te voltooien.
Minister Harbers verklaart: “We zien steeds meer innovatieve voertuigen op de weg verschijnen. Een deel hiervan is goedgekeurd om te worden gebruikt, maar als voertuigen qua uiterlijk op elkaar lijken, kan het moeilijk zijn om te bepalen welke voertuigen legaal zijn. Dat wil ik niet, want niet-goedgekeurde voertuigen zijn onvoldoende veilig bevonden. Door een kentekenplicht in te voeren, kunnen gebruikers en handhavers in één oogopslag zien of een voertuig legaal is.”
Overgangsperiode
Het voorstel wordt eerst besproken in de Eerste en Tweede Kamer en vervolgens beoordeeld door de Raad van State voordat het in werking treedt. Vanaf de invoeringsdatum moeten alle nieuwe bijzondere bromfietsen geregistreerd worden. Eigenaren van al bestaande voertuigen krijgen een jaar om dit te regelen via de RDW, waar hun voertuig geregistreerd en van een kenteken voorzien kan worden.
De RDW schat dat er ongeveer 5.000 bijzondere bromfietsen in aanmerking komen voor deze overgangsperiode. Ze hebben aangegeven dat dit aantal uitvoerbaar is. Minister Harbers heeft toegezegd dat de kosten voor het verkrijgen van een kenteken redelijk moeten zijn voor gebruikers. De kosten voor het registreren van bestaande bromfietsen bedragen 18 euro. Het ministerie dekt het verschil met de normale prijs van ruim 50 euro.
Het ontwerp van het kenteken is nog niet vastgesteld, maar er wordt rekening gehouden met de beperkte ruimte op bepaalde bijzondere bromfietsen.
Duidelijkheid op de weg
Met een kenteken wordt direct duidelijk welke voertuigen legaal op de weg mogen rijden. Dit maakt het voertuig herkenbaar, waardoor gebruikers en handhavers weten wat ermee mag.
Dankzij de registratieplicht kan ook beter worden bijgehouden waar en hoeveel bijzondere bromfietsen worden aangeschaft. Het ministerie verwacht dat het aantal van deze voertuigen de komende jaren zal groeien, wat invloed heeft op de drukte op fietspaden. Daarom vindt het ministerie het belangrijk om deze groei goed te monitoren.