Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat verklaart: “Met de vrachtwagenheffing maken we samen met de sector een belangrijke stap vooruit. We zetten in op innovatie en duurzaamheid om ervoor te zorgen dat onze transportsector klaar is voor de toekomst.”
Een belangrijk onderdeel van deze investering is de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET), die gericht is op het bevorderen van de aanschaf van vrachtwagens zonder uitstoot. Op 1 oktober was er nog €22 miljoen beschikbaar voor deze regeling. Vanwege de hoge vraag was dit budget binnen twee dagen al opgebruikt. Eerdere rondes van de subsidieregeling werden ook snel uitgeput. AanZET zal ook in de komende jaren opnieuw beschikbaar zijn.
Het ministerie heeft vijf kernmaatregelen opgesteld om de overgang naar een duurzame transportsector te ondersteunen. Meer dan de helft van de beschikbare €1,6 miljard, namelijk ongeveer €980 miljoen, is bestemd voor AanZET. Daarnaast zijn er subsidies om de aanleg van laadstations voor elektrische vrachtwagens en waterstofvrachtwagens te bevorderen, evenals voor waterstoftankstations. Er is ook financiering gereserveerd voor onderzoek naar innovaties zoals opladen tijdens het rijden en maatregelen om de logistieke efficiëntie te verbeteren.
Vanaf 2026 betalen vrachtwagens voor het gebruik van de Nederlandse wegen. Deze heffing is van toepassing op voertuigen van 3.500 kg of meer. De kosten bedragen gemiddeld €0,167 per kilometer (prijspeil 2023), waarbij schonere en lichtere vrachtwagens minder betalen.