Openrijk logo
Dutch Flag
Vier Trajecten Mogelijk naar 130 km/u

Vier Trajecten Mogelijk naar 130 km/u

Het kabinet heeft besloten om de maximumsnelheid op daarvoor geschikte snelwegtrajecten te verhogen naar 130 kilometer per uur. De focus ligt op trajecten waar dit snel kan gebeuren, zonder dat aanvullende maatregelen voor stikstofuitstoot en geluidsoverlast nodig zijn. Minister Madlener heeft vandaag de eerste bevindingen met de Kamer gedeeld.

Aanpak

Het verhogen van de snelheid naar 130 kilometer per uur overdag op alle snelwegtrajecten blijkt vanwege milieu- en geluidsrestricties niet haalbaar. Echter, er zijn nu enkele trajecten geïdentificeerd waar dit op korte termijn wel kan, zonder extra maatregelen. Deze trajecten hebben s avonds en s nachts al een limiet van 130 kilometer per uur.

Trajecten

De volgende trajecten komen in aanmerking:

  • A6 tussen aansluiting Lelystad Noord en de Ketelbrug;
  • A7 Afsluitdijk tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen;
  • A7 tussen aansluiting Zuidbroek en de Duitse grens;
  • A37 tussen knooppunt Holsloot en aansluiting Zwartemeer.

Hoewel deze trajecten kansrijk zijn, is aanvullend onderzoek nodig om te bevestigen dat de verhoging op korte termijn mogelijk is.

Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat: “Mobiliteit speelt een cruciale rol in het bevorderen van vrijheid en welvaart. Hoewel het verhogen van de snelheid op alle snelwegen voorlopig niet haalbaar is, ben ik verheugd dat we nu vier trajecten hebben geïdentificeerd waar het wellicht wel kan. Het is belangrijk dat we de onderzoeken snel afronden, zodat automobilisten op deze wegen weer vlot kunnen doorrijden.”

Planning

De vier geselecteerde trajecten worden verder onderzocht. Het doel is om begin 2025 een definitief verkeersbesluit te nemen. Door te starten met een beperkt aantal trajecten, hopen we de snelheid hier snel te verhogen. Na afronding van deze fase worden andere trajecten onderzocht. Deze gefaseerde aanpak is effectiever dan een algemene verhoging in heel Nederland.

Deel dit artikel
terug naar overzicht
Bron publicatie: 7 oktober 2024
Bron laatst geupdate: 7 oktober 2024
Openrijk publicatie: 7 oktober 2024
Bron: Infrastructuur en Waterstaat