Aanpak
Het verhogen van de snelheid naar 130 kilometer per uur overdag op alle snelwegtrajecten blijkt vanwege milieu- en geluidsrestricties niet haalbaar. Echter, er zijn nu enkele trajecten geïdentificeerd waar dit op korte termijn wel kan, zonder extra maatregelen. Deze trajecten hebben s avonds en s nachts al een limiet van 130 kilometer per uur.
Trajecten
De volgende trajecten komen in aanmerking:
- A6 tussen aansluiting Lelystad Noord en de Ketelbrug;
- A7 Afsluitdijk tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen;
- A7 tussen aansluiting Zuidbroek en de Duitse grens;
- A37 tussen knooppunt Holsloot en aansluiting Zwartemeer.
Hoewel deze trajecten kansrijk zijn, is aanvullend onderzoek nodig om te bevestigen dat de verhoging op korte termijn mogelijk is.
Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat: “Mobiliteit speelt een cruciale rol in het bevorderen van vrijheid en welvaart. Hoewel het verhogen van de snelheid op alle snelwegen voorlopig niet haalbaar is, ben ik verheugd dat we nu vier trajecten hebben geïdentificeerd waar het wellicht wel kan. Het is belangrijk dat we de onderzoeken snel afronden, zodat automobilisten op deze wegen weer vlot kunnen doorrijden.”
Planning
De vier geselecteerde trajecten worden verder onderzocht. Het doel is om begin 2025 een definitief verkeersbesluit te nemen. Door te starten met een beperkt aantal trajecten, hopen we de snelheid hier snel te verhogen. Na afronding van deze fase worden andere trajecten onderzocht. Deze gefaseerde aanpak is effectiever dan een algemene verhoging in heel Nederland.