Het kabinet heeft als belangrijke doelen om de bescherming van omwonenden te verbeteren en de geluidshinder rond Schiphol met 20% te verminderen. in september werd een plan naar de Europese Commissie gestuurd om deze hinder te verlagen.
Het vastgestelde maximum van 478.000 vliegbewegingen is het resultaat van een onderzoek dat het kabinet heeft uitgevoerd. Hierbij is samengewerkt met verschillende deskundigen en sectorpartijen om goede uitgangspunten voor de berekeningen vast te stellen.
In eerste instantie ging het kabinet uit van een 17% reductie en een bereik van 475.000 tot 485.000 vliegbewegingen. Het was nodig om dit bereik aan te houden, omdat de cijfers nog niet stabiel waren. Uit de recente berekeningen is gebleken dat om de 17% te behalen, het aantal vliegbewegingen zou moeten zakken naar 467.000.
Het kabinet heeft de belangen van zowel omwonenden als de luchtvaartsector opnieuw afgewogen. Ze vrezen dat als het aantal lager is dan 475.000, dit problemen kan veroorzaken in de Europese procedure en de kans op succes vermindert. Dit zou ook het herstel van rechten voor omwonenden en het verminderen van geluid belemmeren. Verder zou het aantal onder deze drempel te belastend zijn voor de sector.
Daarom heeft het kabinet gekozen om nu 15% van het geluidsdoel te realiseren, met het oog op de 20% als einddoel. In deze kabinetsperiode willen ze ook over het resterende 5% een besluit nemen.
De huidige maatregelen zijn verplicht en zullen worden gevolgd. Het kabinet maakt bindende afspraken met partijen in de sector, zoals KLM en Schiphol, om ervoor te zorgen dat de maatregelen effect hebben.
Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat zegt: “Ik begrijp dat sommige omwonenden op meer hoopten, maar dit zijn ook grote stappen voor de sector. We hebben met dit besluit een goede balans gevonden. Het geluidsdoel van 20% blijft staan.”