Bodemonderzoek is essentieel bij tunnelrenovaties om vertragingen door onverwachte ontdekkingen, zoals bommen, te voorkomen.
Vanaf het startpunt van het renovatieproject is het belangrijk mogelijke problemen al in de beginfase te ontdekken. Dit voorkomt verrassingen die vertragingen en hogere kosten kunnen veroorzaken, zegt cor Hus, senior adviseur Omgevingszaken bij Rijkswaterstaat.
Bureaustudie
Het onderzoek begint vaak met een bureaustudie om historische gegevens en eerdere onderzoeken van het gebied te bekijken. Hierna kan veldonderzoek volgen waarbij bijvoorbeeld metalen in de grond worden opgespoord.
Ontplofbare oorlogsresten
Aannemers moeten veilig kunnen werken. Veiligheid wordt geborgd door te zoeken naar ontplofbare oorlogsresten. Een voorbeeld is de vondst van Tweede Wereldoorlog bommen bij Moordrecht, bekend door archiefonderzoek.
Verontreinigde grond
Verontreinigde grond, zoals in de regio Dordrecht, vereist speciale aandacht. PFAS en zware metalen moeten veilig worden afgevoerd. Bodemonderzoek richt zich op chemische kwaliteit en indeling van de grond.
Archeologische vondsten
Historische gebieden kunnen verborgen archeologische vondsten bevatten. Bijvoorbeeld middeleeuwse objecten langs de Rijnlandroute. Echter, bij de Drechttunnel wordt weinig gevonden door eerder graafwerk.
Kabels en leidingen
Kabels en leidingen worden gecontroleerd om risico op beschadiging te verkleinen. Bij de Noord- en Drechttunnel zijn geen problemen gevonden. Ook de draagkracht en grondwaterstromen worden onderzocht.
Onafhankelijk onderzoek
Dergelijke bodemonderzoeken zijn tot nu toe zonder verstorende ontdekkingen gebleven. Toch blijft onafhankelijk onderzoek noodzakelijk voor veilige renovaties, benadrukt Hus.