Staatssecretaris Van Oostenbruggen zegt: “De Belastingdienst doet het veel beter dan een paar jaar geleden. We moeten dit ook vaker erkennen en volhouden. Zo kunnen we betere beleidskeuzes maken en misschien een nieuw belastingstelsel invoeren. We blijven werken aan verbeteringen voor burgers en bedrijven, zoals via de vooraf ingevulde aangifte of ondersteuning voor startende ondernemers. Hulpvragen en problemen kunnen we op verschillende manieren goed aanpakken, zoals via balies, videobellen of telefonisch contact.”
Toekomstgerichte planning en hulp
De Belastingdienst is bezig met lange termijn plannen om goed voorbereid te zijn voor de toekomst, vooral op ICT-gebied en personeel. Er wordt hard gewerkt aan digitalisering, zoals de modernisering van het systeem voor motorrijtuigenbelasting. Ook zijn er nieuwe opleidingen gestart voor jonge fiscalisten. Dit is belangrijk omdat er in 2028 minder fiscalisten verwacht worden. Medewerkers zijn steeds positiever over de organisatie en raden anderen aan om daar te werken.
Er wordt bovendien ingezet op een persoonlijke benadering. Medewerkers krijgen extra training om signalen van belastingproblemen vroegtijdig op te merken. In 2025 worden er achthonderd medewerkers extra opgeleid. Daarnaast komt er een verbetering van het bezwaarproces, waarbij vanaf 2025 bedrijven digitaal bezwaar kunnen maken via hun boekhoudsoftware.
Verbeterde samenwerking en gegevensdeling
De Belastingdienst werkt hard om de dienstverlening te verbeteren en knelpunten op te lossen. Eén van de belangrijke punten is het kunnen delen van gegevens met andere overheidsorganisaties, vooral als burgers dreigen in financiële problemen te raken. Door privacywetten is dit momenteel vaak niet mogelijk, zelfs niet met toestemming van de burgers. Daarom wordt er gezocht naar een goede oplossing om meer ondersteuning te bieden. In 2025 begint de Belastingdienst samen met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een proef met acht gemeenten om tijdige hulp voor financiële problemen te bieden.