Openrijk logo
Dutch Flag
Maatregelen Schiphol: Geluidsoverlast verminderen

Maatregelen Schiphol: Geluidsoverlast verminderen

Op woensdag 4 september heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) het definitieve maatregelenpakket gepresenteerd om geluidsoverlast rond Schiphol te verminderen en de rechtsbescherming van omwonenden te verbeteren. Met deze maatregelen wordt de geluidbelasting rond Schiphol met 17% verminderd.

s Nachts zullen strengere geluidsnormen van kracht worden, waardoor vliegtuigmaatschappijen in die uren stillere vliegtuigen moeten gebruiken. KLM heeft toegezegd om ook s nachts stillere vliegtuigen in te zetten. Schiphol zal hogere tarieven hanteren voor luchtvaartmaatschappijen die lawaaiige vliegtuigen gebruiken. Dit zal het gebruik van de stilste vliegtuigen op de luchthaven aanmoedigen.

KLM en Transavia hebben zich ook gecommitteerd aan een snelle vernieuwing van hun vloot in 2025. De nieuwe vliegtuigen produceren minder geluid, wat resulteert in minder geluidshinder voor de omgeving.

De voorgestelde rustperiode voor 2 banen is geschrapt vanwege negatieve reacties van zowel de sector als omwonenden.

Het maximaal toegestane aantal vluchten s nachts wordt verlaagd van 32.000 naar 27.000.

Eerder dacht het vorige kabinet dat een verlaging naar 460.000 tot 470.000 vluchten noodzakelijk was om het geluidsdoel te behalen. Echter, na meer gedetailleerde informatie vanuit de sector, blijken sommige maatregelen effectiever dan verwacht.

Het exacte aantal toegestane vluchten wordt momenteel opnieuw berekend en meer duidelijkheid wordt verwacht in het najaar.

Tegelijkertijd wil het kabinet het pakket nu officieel voorleggen aan de Europese Commissie om het in november 2025 in te voeren. In de notificatie houdt het kabinet rekening met een aantal vliegbewegingen tussen de 475.000 en 485.000. De berekeningen kunnen nog leiden tot een andere uitkomst.

“Ik ben trots op dit pakket en denk dat we hiermee een goede balans hebben tussen de belangen van de omgeving en die van de luchtvaart,” zegt minister Barry Madlener (IenW). “En het maatregelenpakket is niet vrijblijvend. Vanuit de sector zijn toezeggingen gedaan over het halen van deze doelen, en daar heeft de sector ook concrete toezeggingen over gedaan. Als ze hun beloftes niet nakomen, zal dat ook gevolgen hebben.”

Dit pakket wordt nu ter beoordeling voorgelegd aan de Europese Commissie. Na hun advies kan het kabinet een definitief besluit nemen over de maatregelen en deze vastleggen in regelgeving.

Deel dit artikel
terug naar overzicht
Bron publicatie: 4 september 2024
Bron laatst geupdate: 4 september 2024
Openrijk publicatie: 4 september 2024
Bron: Infrastructuur en Waterstaat