De Wibautstraat is vooral bijzonder om zijn breedte en de overgang naar de Weesperstraat. Deze straten zijn breder dan normaal voor wegen naar het centrum. Tot 1939 liep hier de spoorlijn naar Utrecht, wat bijdroeg aan de brede opzet van deze straat. Laten we de geschiedenis van de Wibautstraat verkennen.
De straat is vernoemd naar Floor Wibaut, een wethouder van de socialisten. Hij begint bij het Rhijnspoorplein en eindigt bij het Prins Bernhardplein, vlakbij het Amstelstation.
Weesperpoortstation
De Nederlandse spoorwegen begonnen in 1839 en in 1843 werd het Weesperpoortstation geopend. Dit station verving een oude poort in de stad en in 1939 werd het vervangen door het Amstelstation.
Een nieuwe en brede straat
Toen de spoorwegen weg gingen, werd er in 1935 een nieuwe straat ontworpen. Dit plan moest ervoor zorgen dat de omgeving er mooier uit zou zien. De straat zou niet alleen groot zijn, maar ook goed ingedeeld met monumentale gebouwen.
Een grootstedelijke boulevardsfeer
In 1953 veranderden de plannen. De Wibautstraat moest een belangrijke verkeersweg worden. De stad moest modern en aantrekkelijk worden. Nieuwe gebouwen kwamen in plaats van oude huizen, met focus op bedrijven.
Prins Bernhardplein
Het Prins Bernhardplein markeert het begin of einde van de Wibautstraat en is een belangrijk punt in de stad.
Groenere Wibautstraat
Er zijn plannen om de Wibautstraat groener te maken, zodat het prettiger wordt om er te zijn en om hittestress te verminderen. Meer informatie hierover kun je vinden op de groene plannen voor de Wibautstraat.
Fotos zijn afkomstig uit het Stadsarchief Amsterdam.