Openrijk logo
Dutch Flag
Geluid op snelwegen luider dan verwacht volgens Geluidmonitor

Geluid op snelwegen luider dan verwacht volgens Geluidmonitor

De Geluidmonitor 2023 laat zien dat in 2022 het geluid van verkeer op snelwegen 2,3 decibel hoger was dan Rijkswaterstaat had berekend. Dit verschil is al langer bekend en komt omdat het effect van stille banden kleiner is dan verwacht. Om berekeningen beter overeen te laten komen met metingen, zijn de rekenregels aangepast in de nieuwe Omgevingswet. De resultaten van deze aanpassing worden in de Geluidmonitor 2025 verwacht.

In 2022 werd langs snelwegen gemiddeld 2,3 decibel meer geluid gemeten dan berekend. Bij spoorwegen komen metingen en berekeningen doorgaans overeen.

Rijkswaterstaat en ProRail berekenen jaarlijks hoeveel geluid snelwegen en spoorwegen maken. Het RIVM controleert deze met metingen. De Geluidmonitor 2023 vergelijkt deze gegevens voor 2022 en biedt inzicht in de metingen van 2023.

Oorzaken en aanpassingen

Met de Omgevingswet is de manier van geluidsberekening voor snelwegen aangepast. Een belangrijke verandering is het laten vervallen van de compensatie voor stille banden omdat die in de praktijk meer geluid maken dan gedacht.

Verder kunnen op sommige locaties de verschillen groter zijn dan 2,3 decibel, bijvoorbeeld door de staat van het asfalt. Oud asfalt maakt meer lawaai dan nieuw asfalt. Bij hoofdlijnen is het aantal en type treinen en de gladheid van de rails bepalend voor geluidsverschillen.

Deel dit artikel
terug naar overzicht
Bron publicatie: 23 oktober 2024
Bron laatst geupdate: 23 oktober 2024
Openrijk publicatie: 25 oktober 2024
Bron: RIVM