De Europese Commissie heeft bevestigd dat Griekenland akkoord is gegaan met voorgestelde maatregelen om zijn tonnagebelastingregeling voor de scheepvaartsector in overeenstemming te brengen met EU-regels inzake staatssteun. Deze regeling is bedoeld om de Griekse scheepvaart te ondersteunen.
Samenwerking tussen Commissie en Griekenland
De Commissie benadrukt het belang van een concurrerende maritieme sector in de EU. EU-staatssteunregels stellen hoe lidstaten de scheepvaartsector kunnen ondersteunen, zonder de concurrentie in de interne markt te verstoren. De Maritieme Richtlijnen staan lidstaten bijvoorbeeld toe om rederijen te belasten op basis van tonnage in plaats van daadwerkelijke winst.
In december 2015 stelde de Commissie voorstellen aan Griekenland voor om de staatssteun aan de scheepvaartsector in overeenstemming te brengen met de EU-staatssteunregels. De Commissie maakte zich zorgen over de omvang en ontvangers van de Griekse regeling. Omdat deze regelingen al bestonden vóór 1975, toen Griekenland nog geen EU-lid was, gelden ze als bestaande steun en vereisen een specifieke samenwerking.
Na voortdurende gesprekken met Griekenland besloot de Commissie op 6 november 2024 om delen van de voorstellen uit 2015 aan te passen, vooral over belastingvoordelen voor dividenden en vermogenswinsten bij scheepvaartbedrijven. De Commissie besloot ook passende maatregelen met betrekking tot vrijstellingen van successiebelasting los te laten.
Op 14 november 2024 heeft Griekenland de voorgestelde maatregelen geaccepteerd. De Commissie heeft vandaag deze acceptatie formeel vastgelegd en de samenwerkingsprocedure beëindigd.
Achtergrond
Bestaande steun betreft o.a. staatssteun die al vóór de toetreding tot de EU werd verleend en daarna is voortgezet. Artikel 108 van het Verdrag betreffende de werking van de EU regelt de procedures voor bestaande en nieuwe staatssteun verschillend. Nieuwe staatssteun moet meestal worden aangemeld bij de Commissie, terwijl bestaande steun onder een aparte procedure valt tussen lidstaten en de Commissie.
Wanneer bestaande steun een schending van EU-staatssteunregels lijkt, informeert de Commissie de lidstaat hierover en biedt de kans voor opmerking. Als de Commissie oordeelt dat de steunregeling niet compatibel is met de interne markt, stelt zij passende maatregelen voor. Accepteert de lidstaat dit, dan formaliseert de Commissie die acceptatie en eindigt de procedure.
Het in lijn brengen van de Griekse tonnagebelastingregeling betekent niet dat de scheepvaart geen staatssteun meer kan krijgen. Volgens de Maritieme Richtlijnen mogen staten maatregelen nemen die het fiscale klimaat voor scheepvaart verbeteren. Bedrijven die actief zijn in maritiem transport mogen aanspraak maken op tonnagebelasting, waarbij ze belasting betalen op fictieve winst of tonnage in plaats van het normale systeem. Dit kan leiden tot lagere belastingen en meer voorspelbaarheid.
Voor Meer Informatie
De niet-vertrouwelijke versie van de beslissing zal beschikbaar komen onder zaaknummer SA.33828 in het register voor staatssteun op de concurrentie website zodra vertrouwelijkheidskwesties zijn opgelost. Nieuwe staatssteunbeslissingen worden gepubliceerd in de Competition Weekly e-News.