De Europese Commissie vraagt inzichten over de toezeggingen van Corning om concurrentiezorgen aan te pakken over vermoedelijke exclusieve afspraken voor Alkali-aluminosilicaatglas (Alkali-AS Glas), een type glas dat veel wordt gebruikt als coverglas in handheld elektronische apparaten.
Onderzoek van de Commissie
Corning, gevestigd in de VS, produceert wereldwijd glas voor diverse toepassingen. Ze maken Alkali-AS Glas, vooral bekend als Gorilla Glass, een sterk glas dat voornamelijk wordt gebruikt in mobiele telefoons, tablets en smartwatches. Dit glas heeft twee soorten: lithium aluminosilicaatglas (LAS Glas) en natrium aluminosilicaatglas (NAS Glas).
Op 6 november 2024 startte de Commissie een formeel onderzoek naar zorgen dat Corning de markt voor Alkali-AS Glas mogelijk verte kent door exclusieve leveringscontracten met fabrikanten van mobiele telefoons en glasverwerkers af te sluiten.
De Commissie stelde voorlopig vast dat Corning een dominante positie heeft op de wereldmarkt voor Alkali-AS Glas. Volgens het voorlopige oordeel van de Commissie heeft Corning zijn dominante positie mogelijk misbruikt, in strijd met artikel 102 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU), door rivalen toegang tot de markt te ontzeggen, dat keuzemogelijkheden van klanten vermindert en prijzen verhoogt, en innovatie belemmert ten nadele van consumenten wereldwijd.
Voorgestelde toezeggingen
Ter oplossing van de mededingingsproblemen heeft Corning de volgende toezeggingen gedaan:
- Het verwijderen van alle exclusieve clausules in alle huidige overeenkomsten met fabrikanten en glasverwerkers, en niet meer zulke clausules gebruiken in toekomstige contracten wereldwijd.
- Voor vraag vanuit de Europese Economische Ruimte (EER-vraag) naar Alkali-AS Glas, niet te eisen dat fabrikanten een bepaalde hoeveelheid glas van Corning kopen, noch prijsvoordelen te bieden die afhankelijk zijn van dergelijke vereisten.
- Voor vraag buiten de EER naar Alkali-AS Glas en doorzichtige glazen keramiek (Clear Glass Ceramics), niet eisen dat fabrikanten meer dan 50% van hun vraag van Corning kopen. Corning zal ook geen prijsvoordelen bieden afhankelijk van dergelijke vereisten.
- Afzien van het eisen dat glasverwerkers meer dan 50% van hun gecombineerde vraag naar NAS Glas, LAS Glas en doorzichtige glazen keramiek van Corning kopen, of prijsvoordelen afhankelijk maken van dergelijke vereisten. Glasverwerkers zijn vrij om zelf te bepalen hoeveel van elk materiaal zij willen aanschaffen om aan deze algemene limiet te voldoen.
- Bij het handhaven van patenten voor breukbestendig glas, alleen claims baseren op inbreuk op het patent, en niet op contractbreuk. Corning gebruikt geen contractuele middelen (zoals boetes) om hun patentclaims te versterken.
- Een marktcommunicatie leveren aan belanghebbenden waarin de inhoud van bovenstaande toezeggingen in Engels en Chinees Mandarijn wordt uitgelegd.
Deze toezeggingen zijn wereldwijd van toepassing en blijven negen jaar van kracht. Hun uitvoering wordt gevolgd door een toezichthouder die rapporteert aan de Commissie gedurende de gehele periode.
De Commissie nodigt alle belanghebbenden uit om binnen zes weken na publicatie van een samenvatting van de voorgestelde toezeggingen in het Publicatieblad van de EU hun mening te geven. De volledige tekst van de toezeggingen, de Mededeling aan belanghebbenden en de lijst van geadresseerden van die mededeling zullen beschikbaar zijn op de concurrentiewebsite van de Commissie.
Achtergrond
Artikel 102 VWEU, dat ook kan worden toegepast door de nationale mededingingsautoriteiten, verbiedt het misbruik van een dominante positie die de handel binnen de EU kan beïnvloeden en concurrentie kan voorkomen of beperken. De uitvoering van deze bepaling is vastgelegd in Verordening 1/2003.
Op 6 november 2024 opende de Commissie een formeel onderzoek om te beoordelen of Corning zijn dominante positie op de wereldmarkt voor Alkali-AS Glas zou hebben misbruikt. Op dezelfde dag stelde de Commissie een voorlopige beoordeling op met de belangrijkste feiten van de zaak en identificeerde ze haar voorlopige mededingingszorgen.
Artikel 9(1) van Verordening 1/2003 biedt bedrijven die worden onderzocht door de Commissie de mogelijkheid om toezeggingen te doen om aan de zorgen van de Commissie tegemoet te komen en machtigt de Commissie om dergelijke toezeggingen bindend te maken voor de bedrijven. Artikel 27(4) van Verordening 1/2003 vereist dat voordat een dergelijke beslissing wordt aangenomen, de Commissie belanghebbende derden in de gelegenheid stelt om opmerkingen te maken over de aangeboden toezeggingen.
Als de markttest aangeeft dat de toezeggingen een bevredigende oplossing zijn voor de concurrentiezorgen van de Commissie, kan de Commissie een besluit nemen waardoor de toezeggingen juridisch bindend worden voor Corning. Zon besluit betekent niet dat er een inbreuk op de antitrustregels van de EU is, maar bindt Corning wel wettelijk aan de aangeboden toezeggingen.
Als Corning zich niet houdt aan deze toezeggingen, kan de Commissie een boete opleggen van maximaal 10% van de wereldwijde omzet van het bedrijf, zonder dat er een inbreuk op de antitrustregels van de EU hoeft te worden vastgesteld.
Meer informatie, inclusief de volledige tekst van de toezeggingen, wordt beschikbaar gesteld op de concurrentiewebsite van de Commissie, in het openbare casusregister onder casusnummer AT.40728.