De Europese Commissie heeft onder de EU Fusieverordening goedkeuring gegeven aan EasyJet Airline Company PLC (EasyJet), International Airlines Group (IAG) en Air France-KLM S.A., Société Air France en Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V. (samen AFKLM) als geschikte oplossingen onder de afspraken die Lufthansa AG (Lufthansa) en het Italiaanse ministerie van Economie en Financiën (MEF) zijn aangegaan voor de overname van ITA Airways (ITA). Goodkeuring van deze partijen is nodig zodat Lufthansa en het MEF de fusie kunnen uitvoeren.
In juli 2024 gaf de Commissie toestemming voor de gezamenlijke overname van ITA door Lufthansa en het MEF, mits volledige naleving van een voorstel dat Lufthansa en het MEF hadden ingediend dat bestond uit:
- Afspraken voor korte afstandsroutes: Lufthansa en het MEF moesten concurrenten de kans geven om vluchten op te zetten tussen Rome of Milaan en bepaalde Europese luchthavens. Ze moesten ook zorgen dat minstens één concurrent toegang zou krijgen tot ITAs binnenlandse netwerk voor verbindingen tussen Europa en steden in Italië buiten Rome en Milaan.
- Afspraken voor lange afstandsroutes: Lufthansa en het MEF moesten met concurrenten afspraken maken om hun concurrentiepositie te verbeteren op de langeafstandsroutes tussen Italië en Noord-Amerika, bijvoorbeeld via interlining-afspraken of slotruil. Dit zou kunnen leiden tot meer directe vluchten en/of betere verbindingen voor overstapvluchten.
- Afspraken voor de luchthaven Milaan Linate: Lufthansa en MEF moesten ook start- en landingsrechten op Linate overdragen aan de concurrenten voor korte afstandsroutes om concurrentiebezwaren op deze luchthaven weg te nemen.
Conform de afspraken kunnen Lufthansa en het MEF de fusie alleen uitvoeren na goedkeuring van de Commissie voor de geschikte oplossingen voor elk van de korte afstandsroutes, lange afstandsroutes en afspraken voor Linate.
Lufthansa en MEF hebben de keuze voorgelegd aan de Commissie van (i) EasyJet als oplossing voor de korte afstandsroutes en voor de overdracht van slots op de luchthaven Milaan Linate; en (ii) IAG en AFKLM als oplossingen voor de lange afstandsroutes. Lufthansa en het MEF hebben ook de voorstellen voor overeenkomsten met de betreffende oplossingen aan de Commissie ter goedkeuring voorgelegd.
Goedkeuring oplossingen EasyJet, IAG en AFKLM
Vandaag heeft de Commissie geconcludeerd dat EasyJet, IAG en AFKLM geschikte oplossingen zijn. De Commissie vond dat ze voldeden aan de relevante criteria van (i) onafhankelijkheid van Lufthansa, MEF en ITA; (ii) voldoende financiële middelen, bewezen expertise en motivatie om als levensvatbare en actieve concurrenten op te treden tegenover Lufthansa en ITA; en (iii) geen directe concurrentiebezwaren of risicos op vertragingen in de uitvoering van de afspraken.
Bovendien heeft de Commissie geconcludeerd dat de overeenkomsten die Lufthansa en het MEF zijn aangegaan met de beste oplosspartijen in overeenstemming zijn met de afspraken.
Voor haar beoordeling heeft de Commissie uitgebreide informatie verzameld van Lufthansa, MEF, ITA en de voorgestelde oplossingen en nauw samengewerkt met de aangewezen toezichthoudende beheerder in deze zaak.
Na de goedkeuring van vandaag kunnen Lufthansa en het MEF de fusie uitvoeren.
Achtergrond
De gezamenlijke controle over ITA door Lufthansa en het MEF werd op 30 november 2023 bij de Commissie aangemeld. Op 23 januari 2024 opende de Commissie een diepgaand onderzoek naar de transactie, gevolgd door het verzenden van een Mededeling van Bezwaren. Op 3 juli 2024 gaf de Commissie goedkeuring voor de voorgestelde overname onder voorwaarden.
Na de voorwaardelijke goedkeuring van de gezamenlijke overname van ITA door Lufthansa en MEF moesten Lufthansa en MEF geschikte oplosspartijen zoeken en voorstellen aan de Commissie onder de afspraken.
Om zeker te zijn dat de uitvoering van de afspraken de concurrentiebezwaren oplost, beoordeelt de Commissie de geschiktheid van de voorgestelde oplossingen volgens de kopercriteria in de tekst van de afspraken. De Commissie accepteert de voorgestelde oplossingen alleen als zij ervan overtuigd is dat zij in staat en gemotiveerd zijn om in de toekomst als blijvende concurrerende kracht op de markt te functioneren.
Meer informatie zal beschikbaar zijn op de Commissie haar concurrentiewebsite in het openbare caseregister onder het zaaknummer M.11071.