Hoe presteren laadstations voor elektrische vrachtwagens als het druk is? Dit werd getest door het Living Lab Heavy Duty Laadpleinen.
Gedurende een week werden zes verschillende laadpleinen getest met vrachtwagens van diverse merken. De resultaten waren positief: geen stilstaande vrachtwagens en veel nieuwe praktische inzichten.
Belangrijke ontdekkingen
- Laadtijd uitdaging: Binnen de verplichte pauze van 45 minuten is het lastig om van 30% naar 80% batterij te laden. Snellere laadmogelijkheden zijn nodig.
- Doorrijdplek favoriet: Chauffeurs geven de voorkeur aan doorrijdplekken omdat dit tijd bespaart, maar deze zijn niet altijd beschikbaar.
- Betaalmogelijkheden variëren: Er is nog geen universele betaaloplossing voor alle laadstations.
- Navigatieproblemen: Verkeerde routeaanwijzingen leiden vrachtwagens soms naar verkeerde locaties. Ook is vaak onduidelijk hoeveel vermogen een laadpunt biedt.
- Kabellengte: Bij drukte kunnen kabels te kort zijn, waardoor niet kan worden aangesloten.
- Onderbenutte reserveersystemen: Deze worden nog weinig gebruikt, maar zullen in de toekomst waarschijnlijk belangrijker worden.
Waarom deze test belangrijk is
De test leverde veel data op over het laadgedrag en de impact op het elektriciteitsnet. Eindrapportages hierover worden in 2025 verwacht.
Bekijk de testweek video
Krijg een indruk van het project en de testweek:
Over het project
Living Lab Heavy Duty Laadpleinen (LLHDL) is een initiatief van Rijkswaterstaat, bedrijven en onderzoekers om laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens te verbeteren. Onlangs verlengde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma tot 2026 om duurzaam transport te bevorderen. Inzichten worden tussen 2025 en 2027 gedeeld.