De installatie van de laatste bouwsteen, de zakdeur, in de Zoutdam bij IJmuiden is voltooid, wat essentieel is voor het onderhoud. De deur zorgt ervoor dat schepen van Rijkswaterstaat langs kunnen komen voor onderhoud aan het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden.
Er zijn ook vier noodschotten getest om te gebruiken als de deur onderhouden moet worden. Deze schotten nemen tijdelijk de functie van de zakdeur over.
Over twee dagen werd de deur geplaatst. De grote HEBO-Lift 5 kraan heeft de 160 ton zware deur op zijn plaats getild. De deur is gemaakt van staal en beschikt over verstevigende buizen. Bij een calamiteit kan de deur worden vervangen door de noodschotten.
De deur, die lekdicht is, voorkomt dat zoutwater terug het Noordzeekanaal instroomt. Ze is uitgerust met hydraulische cilinders en kan zo op en neer bewegen om water te reguleren. Hiermee is de scheidende functie van de zoutdam compleet.
Afvoer zoutwater
De zoutdam is nodig omdat de nieuwe zeesluis bij IJmuiden meer zoutwater doorlaat dan de oude sluis. Met een opening onder in de dam zakt het zwaardere zoute water naar de bodem en wordt het via een complex terug naar zee gepompt. Zo houden we het Noordzeekanaal zoet.
Afrondende werkzaamheden
Nu de zakdeur op zijn plek staat, functioneert de scheidingswand volledig en kan de dam zijn werk doen. Afrondende werkzaamheden aan de oevers gaan door tot in 2025.