Rijkswaterstaat en aannemers van Van Hattum, Blankevoort en KWS hebben een contract getekend voor de renovatie van de Kaagbrug, het Lisserwegviaduct en het Hoofdvaartviaduct. Ook het Spoorwegviaduct bij Sassenheim wordt vernieuwd.
Rijkswaterstaat zorgt met dit project dat het vervoer in de regio veilig blijft. Het project begon met een ceremonie in de sportkantine van DoCoS in Leiden, waar de betrokken partijen hun samenwerking vierden. Martin Wijnen, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, benadrukte het belang van de samenwerking tussen overheid en markt voor dit renovatieproject.
Infrastructuur uit de Jaren 30
De A44, sinds 1938 in gebruik, is altijd druk bereden en voldoet niet meer aan de vereisten van modern verkeer. De renovatie begint eind 2025 met voorbereidende werkzaamheden zoals het verleggen van kabels en bodemonderzoek.
Uitdagingen
Het ontwerpproces, geleid door Remco Mast, is complex door beperkte ruimte en de noodzaak om tijdelijke wegen te maken zodat het verkeer door kan gaan terwijl de renovatie plaatsvindt. Ondertussen moeten ook vaarwegen, spoorlijnen en fietspaden bruikbaar blijven.
Bereikbaarheid
Ondanks renovatiewerkzaamheden blijven de meeste delen van de A44 via tijdelijke routes toegankelijk. Er kunnen echter afsluitingen en snelheidsbeperkingen zijn. Er zijn ook uitgebreide vervoersmaatregelen genomen om de impact op de regio te minimaliseren.
Blijf Geïnformeerd
De planning wordt de komende maanden verder uitgewerkt. Voor updates kunt u de website van Project A44 bezoeken of u aanmelden voor de Rijkswaterstaat nieuwsbrief. Vragen? Neem contact met ons op.