Liggers van de A9 krijgen een nieuwe bestemming in een brug bij de N201.
Iris Lommerse, adviseur innovatie bij Rijkswaterstaat, vertelt dat dit de eerste keer is dat liggers op deze schaal worden hergebruikt en dat ze naar een project buiten Rijkswaterstaat gaan.
Verbreden A9
De A9 wordt verbreed naar 4 rijstroken per richting. Bij Amstelveen wordt de weg verdiept. Samen met VeenIX zijn liggers weggehaald en hergebruikt.
Frans Noordberger, programmamanager Duurzaamheid, zegt dat het logisch is om de lange levensduur van liggers te benutten. Dit project toont aan dat overheden en markten samen richting een circulaire economie kunnen werken.
Grote voordelen hergebruik
Het project helpt bij het standaardiseren van het hergebruik van betonelementen. Hergebruik van liggers vraagt om meer samenwerking dan traditionele methoden.
Er zijn grote voordelen: minder CO2-uitstoot en materiaalbesparing. De CO2-besparing kan oplopen tot 97% vergeleken met nieuwe liggers.
Het vereist nauwe samenwerking van opdrachtgevers tot aannemers. Dit bevordert innovatie en efficiëntie.
Opschaling maakt het proces efficiënter
Wouter van der Berg van Groene Liggers V.O.F. ziet voordelen voor de markt. Minder zware machines zijn nodig en met meer ervaring kunnen risicos worden verminderd. Herbruikbare liggers kunnen een betere optie worden dan nieuwe.
Het project met de hergebruikte liggers uit de A9 is slechts het begin. Andere overheden werken ook aan circulair gebruik van infrastructuur.
Recent zijn liggers geleverd aan Haaksbergen voor de Vloedstegenbrug. Ook zijn 30 liggers bij de Bruggenbank geplaatst. Dit helpt bij het leren opschalen van hergebruik. Interesse groeit.
Dit geldt ook voor damwanden, vangrails, asfalt en verkeersborden. De infrasector streeft naar een circulaire toekomst met optimaal hergebruik van materialen.