Jaarlijks vertrekken honderdduizenden vluchten vanaf Schiphol naar bestemmingen wereldwijd. Vliegen biedt snel toegang tot verre bestemmingen voor vakanties of familiebezoek. Echter, vliegen heeft ook nadelen voor het milieu en de volksgezondheid, zoals CO2 uitstoot en fijnstof. Daarnaast ervaren omwonenden geluidsoverlast van luchthavens.
Om de negatieve effecten van vliegen te beprijzen, bestaat sinds 2021 een vliegbelasting. Deze belasting is momenteel een vast bedrag per passagier, waardoor dezelfde belasting geldt voor vluchten naar Bali en Italië. Het kabinet wil dit systeem aanpassen om de opbrengst met € 248 miljoen per jaar te verhogen.
Vanaf 2027 worden langeafstandsvluchten met een hogere totale uitstoot zwaarder belast. Nederland volgt hiermee andere Europese landen die dit al hebben ingevoerd. Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar verschillende varianten van de vliegbelasting en de gevolgen van deze maatregelen. Hierbij wordt gekeken naar de impact op mens, milieu en economie.
Internetconsultatie
Het kabinet hecht veel waarde aan de mening van het publiek over deze belasting. Daarom is er een vragenlijst opgesteld. Vindt u dat langere vluchten meer belasting moeten betalen dan korte? En moet er extra belasting zijn voor zeer korte vluchten, omdat er ook alternatieven zoals de trein of auto zijn?
Van 15 januari tot 26 februari 2025 kunt u reageren op de vragenlijst over afstandsafhankelijke vliegbelasting via internetconsultatie.nl.