Logo
Current Flag
Gemeente Amsterdam
Facturen later betaald door nieuw betalingssysteem
Bron publicatie: 24 februari 2025

Facturen later betaald door nieuw betalingssysteem

Sinds januari gebruiken we een nieuw betalingssysteem (AFIS). Door deze overstap en de jaarafsluiting is een grote vertraging ontstaan bij het betalen van facturen. Instellingen, ondernemers, leveranciers en freelancers moeten hierdoor langer op hun betalingen wachten dan gebruikelijk. We vinden dit bijzonder vervelend en werken hard om het probleem op te lossen.

De vertraging heeft meerdere oorzaken:

  • Technische problemen bij de overgang naar het nieuwe betalingssysteem.
  • Meer handmatig werk nodig voor oude facturen dan verwacht.
  • Drukte door de jaarafsluiting, waardoor de achterstand is gegroeid.

Voor ondernemers, leveranciers en instellingen is dit natuurlijk een zeer onwenselijke situatie.

Wat doen we eraan?

We nemen verschillende maatregelen:

  • We hebben afgelopen week meer facturen verwerkt dan er nieuwe binnen kwamen. Het totaal aantal facturen is hierdoor gekrompen.
  • Kleine facturen tot 250 euro die vóór 3 februari 2025 zijn ingediend, hebben we versneld uitbetaald.
  • Extra medewerkers helpen mee om de verwerking te versnellen.

We verwachten de betalingsachterstanden uiterlijk in mei op te lossen

We hebben zoveel mogelijk leveranciers benaderd over de betalingsachterstand. Als het tegenzit, kan het tot halverwege mei duren voordat alle betalingen weer op tijd worden verwerkt. Onder normale omstandigheden verwachten we dat de betalingsachterstanden in de eerste helft van april zijn opgelost.

Spoedbetalingen zijn mogelijk in urgente situaties

Kunt u niet wachten op uw betaling? Dan kunt u een spoedbetaling aanvragen als:

  • U zonder de betaling in grote financiële problemen komt.
  • De bedrijfscontinuïteit van de gemeente in gevaar komt.
  • U extra kosten of boetes krijgt door de vertraging.

Meer weten?

Heeft u vragen of wilt u een spoedbetaling aanvragen? Neem contact op met uw contactpersoon bij de gemeente. Weet u niet wie dat is? Bel dan afdeling Financiën via 020 255 2912. Meer informatie over het betalen van uw factuur vindt u op de pagina Uw factuur laten uitbetalen door de gemeente.

Deel dit artikel
Bron laatst geupdate: 24 februari 2025
Openrijk publicatie: 25 februari 2025
Bron: Gemeente Amsterdam