Vorig jaar hebben we van april tot en met juli een proef gedaan in Amsterdam West waarbij snelle fietsers ervoor konden kiezen om op de rijbaan te rijden. Uit de resultaten blijkt dat een klein deel van de snelle fietsers koos voor de rijbaan. De meeste fietsers waren positief over de proef. Het verplaatsen van snelle fietsers naar de rijbaan zorgde volgens hen voor meer comfort, rust en veiligheid op het fietspad. Dit voorjaar krijgt het experiment een vervolg.
De proef liep van april tot en met juli 2024 op de Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. We voerden metingen uit, namen interviews af met fietsers en hielden een enquête onder alle weggebruikers, waaronder automobilisten.
Het onderzoek
We hebben onderzocht wat er gebeurt wanneer we de weg indelen op snelheid in plaats van op type voertuig. Op de rijbaan van de Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat geldt een maximumsnelheid van 30 km/u. Op het fietspad gold een adviessnelheid van maximaal 20 km/u. Tijdens de proef mochten fietsers die harder dan 20 km/u gaan op de rijbaan tussen het autoverkeer rijden. Omdat snelle fietsers volgens de wet nog niet op de rijbaan mogen, golden er tijdelijke verkeersmaatregelen.
Geen onveilige situaties
Uit de metingen blijkt dat er tot 3 procent meer (brom)fietsers op de rijbaan reden. Automobilisten op de rijbaan hielden voldoende afstand van fietsers en automobilisten en fietsers hielden tijdens het in- en uitvoegen rekening met elkaar. Tijdens de proef waren er dan ook geen onveilige situaties.
Resultaten op het fietspad
Doordat niet veel fietsers de rijbaan gebruikten, was er geen grote daling in snelheid en drukte op het fietspad. Veel fietsers bleven op het fietspad omdat ze zich daar veiliger of prettiger voelden, of niet sneller wilden fietsen. Fietsers die op de rijbaan reden, vonden dit prettig. Ondanks de kleine effecten vonden de meeste fietsers het een goed idee om snelle fietsers op de rijbaan op meer plekken toe te staan. Automobilisten waren hier in de enquête minder positief over.
Snelheidsverschillen op het fietspad
Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer): “Door de snelheidsverschillen en de drukte op het fietspad moeten we goed nadenken over de meest logische plek op de weg voor snelle fietsers en vrachtfietsen. Want ik hoor steeds vaker dat ouderen of ouders met kinderen niet meer de fiets durven te pakken omdat ze het fietspad gevaarlijk druk vinden. Deze proef heeft laten zien dat snelle fietsers veilig op de rijbaan kunnen rijden.
De komende tijd gaan we verder experimenteren om de snelheid op het fietspad omlaag te krijgen. Dit voorjaar starten we al met een proef om snelle fietsers langzamer te laten rijden in het Rembrandtpark, Westerpark en Vondelpark.”
Vervolg
We delen de resultaten van deze proef met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en andere verkeersorganisaties. Ook onderzoeken we samen met het Ministerie van I&W en andere gemeenten de mogelijkheden om andere proeven te doen. Zo kijken we of we een maximumsnelheid op fietspaden kunnen instellen, of we elektrische vrachtfietsen vrijwillig naar de rijbaan kunnen bewegen en of we elektrische voertuigen kunnen verbieden in voetgangersgebieden waar je wel mag fietsen.