Groen licht voor herinrichting Pletterijkade: veilige en groene fiets- en wandelroute in aantocht
Op 23 januari 2025 heeft de gemeenteraad van Den Haag het voorstel voor de herinrichting van de Pletterijkade goedgekeurd. Dit betekent dat de plannen om de Pletterijkade een veilige, groene fiets- en wandelstraat te maken, nu doorgaan. De Pletterijkade wordt een Sterfietsroute, een belangrijke verbinding tussen het centrum van Den Haag en omliggende gebieden zoals de Binckhorst en Laak.
Toekomstbestendig ontwerp
Wethouder Arjen Kapteijns (Mobiliteit) zegt: “Met de herinrichting wordt de Pletterijkade veiliger, ontstaat er een aantrekkelijke fietsentree voor de stad en krijgt het water en groen langs de kade de ruimte die het verdient. De straat blijft ook goed bereikbaar voor auto’s van beide kanten.”
Veilige en groene fiets- en wandelroute op de Pletterijkade
De herinrichting sluit aan bij de werkzaamheden aan het riool en de kademuur. Zodra deze zijn afgerond, wordt de straat ingericht als een 30 km/u straat. Dit biedt fietsers en voetgangers meer ruimte en zorgt voor een veilige doorgang, terwijl voetgangers en bewoners kunnen genieten van een groene kade met bredere trottoirs, extra bomen en zitplekken aan het water. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd met de vervanging van de kademuur. Het plan is naar verwachting begin 2026 klaar.
Tijdens de raad op 23 januari heeft de wethouder ook aangegeven dat het college, op verzoek van de raad, gaat onderzoeken hoe er op de Pletterijkade ruimte kan worden gemaakt voor een verwijzing naar de historie van deze plek. “We willen kijken hoe we een passende verwijzing naar het verleden van deze bijzondere locatie kunnen realiseren en hoe we de cultuurhistorische aankleding van de Pletterijkade kunnen versterken. Dit biedt kansen om een veilige en groene straat te maken, maar ook om het Haagse erfgoed een plek te geven,” aldus Kapteijns.
Wat verandert er voor fietsers en voetgangers?
De herinrichting maakt van de Pletterijkade een fietsstraat waar fietsers veilig kunnen inhalen en naast elkaar kunnen rijden. Auto’s blijven welkom, maar moeten zich houden aan de maximumsnelheid van 30 km/u. De hoeveelheid autoverkeer wordt verminderd door de afsluiting van de linksafbeweging vanaf de Rijswijkseweg naar de Pletterijkade. Voor nood- en hulpdiensten blijft de straat toegankelijk. Op het Rijswijkseplein komt een nieuwe fietsoversteek in beide richtingen, ook naar de Binckhorst, wat de doorstroming voor fietsers verbetert.
Tijdens de inspraakronde hebben bewoners waardevolle input gegeven. De belangrijkste aanpassing is het toevoegen van een tweerichtingsfietspad op het Rijswijkseplein tussen de Scheepmakersstraat en de Van Maanenkade. Ook het verzoek om verschillende bomensoorten langs de huizen te planten, wordt meegenomen in het definitieve ontwerp.
Met de verwachte verdubbeling van het aantal fietsers op deze route – naar 10.000 per dag in 2030 – en de groei van omliggende wijken zoals de Binckhorst, bereidt Den Haag zich voor op een duurzame en bereikbare toekomst. “Deze herinrichting is een investering in een veiliger en duurzamer Den Haag, waar fietsen en wandelen steeds aantrekkelijker worden,” aldus wethouder Kapteijns.