Hergebruik van viaductliggers levert directe milieuwinst op. Voor economische voordelen is opschaling nodig. Rijkswaterstaat en marktpartijen werken samen om obstakels te overwinnen.
Het doel is om samen met de markt in 2030 volledig circulair te zijn. In 2020 daagden we de markt uit met een SBIR (Small Business Innovation Research)-prijsvraag voor circulaire oplossingen voor bruggenbouw.
Daaruit kwamen twee consortia met hetzelfde innovatieve idee: hergebruik van viaductliggers. Haalbaarheidsonderzoek was succesvol. In januari 2023 is bij Hoog Burel op de A1 een viaduct gebouwd met liggers uit een gesloopt viaduct van de A7 in Groningen, met medewerking van consortium Liggers 2.0.
Samenwerking onmisbaar
Opschaling is essentieel voor rendabiliteit, dus suggereren wij dat de consortia samengevoegd worden. Dit leidde tot een nieuwe samenwerking: Groene Liggers V.O.F. De economische transitie is belangrijk naast ecologische voordelen, zegt Frank Rens van GBN.
Transport en opslag uitdagingen
Opschalen is ingewikkeld vanwege tijdige projectafstemming. Daarom stelt Rijkswaterstaat opslagruimte bij Zeesluis IJmuiden beschikbaar.
Van slopen naar demonteren
Traditioneel worden viaducten gesloopt en liggers vermalen. Nu is zorgvuldige demontage nodig geworden, wat nieuwere vaardigheden vereist.
Samenwerking van overheden
Het matchen van projecten vereist onderlinge samenwerking. Veel A9-liggers gaan naar Rijkswaterstaatprojecten en ook naar provinciale projecten in Noord-Holland voor hun bruggen.
Meer lezen over het hergebruik van liggers? Lees dan het hele artikel in het nieuwste magazine Rijkswaterstaat Zakelijk & Innovatie.