Logo
Current Flag
Inspectie Leefomgeving en Transport
ILT-Luchtvaartautoriteit: geen geluidsoverschrijdingen door regionale luchthavens in 2024
Bron publicatie: 5 maart 2025

ILT-Luchtvaartautoriteit: geen geluidsoverschrijdingen door regionale luchthavens in 2024

De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft geen overschrijdingen van de geluidsgrenswaarden geconstateerd bij de regionale luchthavens Lelystad Airport, Maastricht Aachen Airport en Rotterdam The Hague Airport in 2024. Dit staat in de handhavingsrapportages die de luchtvaartautoriteit vandaag heeft gepubliceerd.

Voor alle Nederlandse regionale luchthavens en hun gebruikers gelden geluidsgrenswaarden en regels voor het gebruik van de luchthaven. De ILT-Luchtvaartautoriteit controleert of de luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zich hieraan houden en kan indien nodig sancties opleggen. Na afloop van ieder gebruiksjaar (periode 1 november tot en met 31 oktober) stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit per luchthaven een handhavingsrapportage op met de resultaten van haar toezicht.

Lelystad Airport

In 2024 is ten opzichte van gebruiksjaar 2023 de geluidbelasting op handhavingspunt 23 iets toegenomen en de geluidsbelasting op handhavingspunt 05 afgenomen. Respectievelijk gaat het om 25,0% (was 23,3% in 2023) en 8,6% (was 12,8% in 2023) van de jaarlijks toegekende geluidsruimte. Op basis van deze uitkomsten stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit vast dat de geluidsnormen bij Lelystad Airport in het gebruiksjaar 2024 niet zijn overschreden. Er vond 1 nachtvlucht plaats, het ging hierbij om een vlucht met de traumahelikopter. Ook in 2024 heeft Lelystad Airport zich gehouden aan de regels voor de nacht.

Maastricht Aachen Airport

De grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten bij Maastricht Aachen Airport zijn niet overschreden. In 2024 is het aantal passagiersvluchten vrijwel gelijk gebleven aan gebruiksjaar 2023. Het aantal vrachtvluchten daalde met 7,8%. 

Op de luchthaven waren in totaal 7 vliegtuigbewegingen na 23.00 uur. Uit nader onderzoek bleek dat bij 2 Corendon-vluchten de reden niet legitiem was. De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft een schriftelijke waarschuwing gegeven en gaat hierover met Corendon in gesprek.

In 2024 onderzocht de luchtvaartautoriteit 14 vluchten die van de vertrekroutes afweken. 9 vluchten weken slechts marginaal af van de vertrekroute; de afwijkingen vielen binnen de nauwkeurigheidsgrenzen van de radardata. Bij 5 vluchten was de afwijking significant. Naar aanleiding hiervan ontvingen de 5 betreffende luchtvaartmaatschappijen een schriftelijke waarschuwing.

Rotterdam The Hague Airport

De geluidsnormen zijn niet overschreden bij Rotterdam The Hague Airport. In gebruiksjaar 2024 zijn 1.262 nachtvluchten op de luchthaven uitgevoerd. Dat zijn 11 nachtvluchten meer dan in 2023. Bij 716 vluchten (53%) van de 1.262 nachtvluchten ging het om spoedeisende hulpverlening. Van de 1.262 nachtvluchten heeft de ILT-Luchtvaartautoriteit 16 vluchten nader onderzocht. Voor 1 landing tussen 00.00 en 01.00 uur ontving Corendon een waarschuwingsbrief vanwege een overtreding van de regels. Op de luchthaven is incidenteel gebruik door militaire luchtvaartuigen toegestaan. In 2024 vonden 126 militaire vluchten plaats, waarvan 5 in de nacht.

Voor Rotterdam The Hague Airport zijn er aanvullende regels voor het gebruik van de vertrekroutes, zodat er zo min mogelijk over bewoond gebied wordt gevlogen. De ILT-Luchtvaartautoriteit onderzocht 163 afwijkingen van vertrekroutes. In 1 geval was een vliegtuig van de vertrekroute afgeweken zonder dat daarvoor opdracht was gegeven door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Hiervoor heeft Pegasus Airlines een waarschuwingsbrief ontvangen. In de overige onderzochte gevallen ging het om routeafwijkingen na instructies van de luchtverkeersleiding voor een veilige vluchtuitvoering.   

Staat van de luchtvaart

De belangrijkste resultaten van het toezicht door de ILT-Luchtvaartautoriteit op Schiphol en de vier regionale luchthavens worden ook opgenomen in de Staat van de luchtvaart. Deze wordt in de 1e helft van dit jaar door de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer aangeboden.

Deel dit artikel
Bron laatst geupdate: 5 maart 2025
Openrijk publicatie: 5 maart 2025
Bron: Inspectie Leefomgeving en Transport