Logo
Current Flag
Europese Commissie
Commissie lanceert openbare raadpleging over antitrustregels voor de motorvoertuigensector
Bron publicatie: 28 februari 2025

Commissie lanceert openbare raadpleging over antitrustregels voor de motorvoertuigensector

De Europese Commissie is vandaag gestart met een openbare raadpleging waarin alle betrokkenen worden uitgenodigd hun mening te geven over de werking van de mededingingsregels die van toepassing zijn op verticale overeenkomsten in de automobielsector. Deze regels omvatten de Motor Vehicle Block Exemption Regulation (MVBER) en de Aanvullende Richtlijnen (SGL), zoals gewijzigd in april 2023, evenals de Vertical Block Exemption Regulation (VBER) en de Richtlijnen over verticale beperkingen, voor zover zij van toepassing zijn op de automobielsector.

De openbare raadpleging maakt deel uit van de lopende evaluatie van de MVBER en de SGL, gestart op 18 januari 2024. Deze regels, die bedrijven in de automobielsector helpen bij het beoordelen van de compatibiliteit van hun verticale overeenkomsten met Artikel 101(1) van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU), zijn momenteel geldig tot 31 mei 2028.

Tegelijkertijd is de Commissie op 30 januari 2025 gestart met de Strategische Dialoog over de Toekomst van de Automobielindustrie. De Commissie zal binnenkort een Actieplan presenteren dat kwesties behandelt die relevant zijn voor de automobielsector, zoals toegang tot talent en middelen, technologische innovatie en de ontwikkeling van voertuigen van de volgende generatie, en het vaststellen van een voorspelbaar regelgevingskader. De MVBER-evaluatie ondersteunt deze inspanningen door een concurrerende automobiel-namarkt te waarborgen.

Achtergrond bij het evaluatieproces

Op 17 april 2023 verlengde de Commissie de MVBER met vijf jaar, tot 31 mei 2028, en actualiseerde de SGL om de belangrijkste technologische ontwikkelingen in de automobielindustrie sinds 2010 weer te geven. Dit was het resultaat van de vorige evaluatie van het kader, gestart in 2018 en afgerond op 28 mei 2021, waarbij werd aangegeven dat de motorvoertuigenmarkt waarschijnlijk in de komende jaren zou evolueren, met name door de digitalisering van voertuigen en nieuwe mobiliteitspatronen.

De Commissie lanceerde de huidige evaluatie op 18 januari 2024 en een oproep voor bewijs op 27 mei 2024. Bij de beoordeling houdt de Commissie rekening met de huidige concurrentiesituatie in de automobielsector en omvat een beoordeling van de impact van de wijzigingen van 2023 in de SGL. De evaluatie zal ook overwegen hoe de markt zich waarschijnlijk tot 2028 zal ontwikkelen op basis van huidige trends.

Volgende stappen

Alle betrokken partijen kunnen hun opmerkingen indienen tot 23 mei 2025. Meer informatie over hoe een bijdrage kan worden geleverd is beschikbaar hier.

De Commissie zal de reacties op de raadpleging analyseren en een samenvatting van de belangrijkste punten en conclusies publiceren op het “Have your say” portaal van de Commissie. Op dezelfde pagina zal de Commissie ook de bijdragen aan de openbare raadpleging publiceren in de taal waarin ze zijn ingediend.

Als onderdeel van de lopende evaluatie zal de Commissie ook feedback vragen van nationale mededingingsautoriteiten. Bovendien werkt de Commissie samen met het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Commissie aan een studie om sectorspecifieke informatie te verzamelen met betrekking tot een lijst van relevante industrie-indicatoren, met bijzondere aandacht voor de digitale transformatie van de automobielmarkten.

Na de evaluatie zal de Commissie de mogelijke beleidsopties voor de toekomst van de MVBER analyseren, in een beleidsvormingsfase die gepland is voor 2026. De voortgang van de evaluatie kan worden gevolgd op het “Have your say” portaal van de Commissie.

Achtergrond over de MVBER

Verticale overeenkomsten zijn overeenkomsten tussen twee of meer bedrijven die op verschillende niveaus van de productie- of distributieketen opereren en betrekking hebben op de voorwaarden waaronder de partijen bepaalde goederen of diensten mogen kopen, verkopen of doorverkopen.

Artikel 101(1) VWEU verbiedt overeenkomsten tussen bedrijven die de concurrentie beperken. Onder Artikel 101(3) VWEU kunnen dergelijke overeenkomsten echter compatibel worden verklaard met de interne markt, mits ze bijdragen aan de verbetering van de productie of distributie van goederen of aan de bevordering van technische of economische vooruitgang, terwijl consumenten een eerlijke deel van de resulterende voordelen krijgen zonder de concurrentie te elimineren.

De MVBER stelt dat het algemene regime van de Commissie (d.w.z. de VBER) van toepassing is op overeenkomsten voor de distributie van nieuwe voertuigen. De VBER vrijwaart verticale overeenkomsten die aan bepaalde voorwaarden voldoen van het verbod in Artikel 101(1) VWEU, waardoor een veilige haven voor die overeenkomsten ontstaat. De Richtlijnen over verticale beperkingen bieden richtlijnen over hoe de VBER moet worden geïnterpreteerd en toegepast en hoe verticale overeenkomsten die buiten de veilige haven van de VBER vallen moeten worden beoordeeld.

Wat betreft overeenkomsten met betrekking tot de verkoop of doorverkoop van reserveonderdelen voor motorvoertuigen of de levering van reparatie- en onderhoudsdiensten voor motorvoertuigen, stelt de MVBER dat Artikel 101(1) VWEU niet van toepassing is, zolang deze overeenkomsten voldoen aan de vereisten voor een vrijstelling onder het algemene regime van de VBER en geen van de ernstige mededingingsbeperkingen bevatten die in de MVBER zijn opgesomd (dergelijke beperkingen zouden het voordeel van de vrijstelling wegnemen).

Meer Informatie

Meer informatie over de komende stappen van de huidige evaluatie is beschikbaar op de toegewijde webpagina van de concurrentiewebsite van de Commissie.

Deel dit artikel
Bron laatst geupdate: 28 februari 2025
Openrijk publicatie: 28 februari 2025
Bron: Europese Commissie