Logo
Current Flag
Europese Commissie
Onderzoek door de Commissie en nationale consumentenautoriteiten vindt dat bijna de helft van de tweedehands online handelaren consumenten niet correct informeert over hun retourrechten
Bron publicatie: 7 maart 2025

Onderzoek door de Commissie en nationale consumentenautoriteiten vindt dat bijna de helft van de tweedehands online handelaren consumenten niet correct informeert over hun retourrechten

De Europese Commissie en consumentenautoriteiten hebben een onderzoek uitgevoerd naar verkopers van tweedehands goederen. Dit onderzoek, ook wel een sweep genoemd, werd gecoördineerd door de Commissie en uitgevoerd door nationale handhavingsautoriteiten. Het doel was om te controleren of deze handelaren voldoen aan de EU-consumentenwetgeving. In totaal werden 356 online handelaren gecontroleerd, waarvan 185 (52%) mogelijk in overtreding waren met de EU-consumentenwet.

Uit het onderzoek bleek dat:

  • 40% consumenten niet duidelijk informeerde over hun herroepingsrecht, zoals het recht om binnen 14 dagen zonder opgave van reden te retourneren;
  • 45% consumenten niet correct informeerde over hun recht om defecte goederen te retourneren;
  • 57% de minimumperiode van een jaar wettelijke garantie voor tweedehands goederen niet respecteerde;
  • 34% van de handelaren milieubeweringen presenteerde, waarvan 20% onvoldoende onderbouwd was en 28% misleidend of oneerlijk bleek;
  • 5% hun identiteit niet correct verstrekte en 8% de totale prijs inclusief belastingen niet aangaf.

Consumentenautoriteiten zullen nu beslissen of zij actie ondernemen tegen de 185 handelaren die nader onderzoek vereisen en naleving verzoeken volgens hun nationale procedures.

Achtergrond

Het Consumentenbeschermingsnetwerk (CPC) is een netwerk van nationale autoriteiten verantwoordelijk voor de handhaving van EU-consumentenbeschermingswetten. Onder coördinatie van de Europese Commissie werken zij samen om inbreuken op de consumentenwetgeving in de interne markt aan te pakken.

De verplichtingen van handelaren met betrekking tot consumenteninformatie zijn vastgelegd in de Richtlijn Consumentenrechten en de e-Commercerichtlijn. Commerciële praktijken van handelaren mogen consumenten niet misleiden en moeten voldoen aan de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken. Bij de verkoop van tweedehands goederen moeten handelaren ook hun verplichtingen nakomen betreffende de wettelijke garantie van conformiteit zoals vermeld in de Richtlijn Verkoop van Goederen.

De nieuwe Richtlijn voor het Versterken van Consumenten voor de Groene Transitie, zodra deze door de lidstaten in hun nationale wetgeving is omgezet, zal ervoor zorgen dat consumenten beter geïnformeerd worden over de duurzaamheid en repareerbaarheid van goederen en de wettelijke garantierechten van de consument bij het verkooppunt. Het zal ook de consumentenbeschermingsregels tegen greenwashing en vroegtijdige veroudering versterken.

De belangrijkste sectoren van activiteit zijn kleding, accessoires, elektronische apparatuur, speelgoed en spelartikelen, boeken, huishoudelijke apparaten, interieurontwerp en meubels, cds en vinylplaten, kinderproducten, autos (inclusief elektrische autos), sportartikelen, reserveonderdelen, motorfietsen en fietsen, tuinartikelen, doe-het-zelfproducten en anderen.

De volgende EU-lidstaten namen deel aan het onderzoek: Oostenrijk, België, Bulgarije, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje en Zweden. IJsland en Noorwegen namen ook deel aan het onderzoek.

Voor Meer Informatie

Eerdere onderzoeken

Consumentenbeschermingsnetwerk

Richtlijn Consumentenrechten

Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken

Richtlijn Verkoop van Goederen

Duurzaam Consumeren

Nieuwe EU-regels om consumenten te versterken voor de groene transitie

Deel dit artikel
Bron laatst geupdate: 7 maart 2025
Openrijk publicatie: 7 maart 2025
Bron: Europese Commissie