Logo
Current Flag
Gemeente Amsterdam
Fors minder touringcars in het centrum
Bron publicatie: 12 februari 2025

Fors minder touringcars in het centrum

Het aantal zware touringcars in het centrum van Amsterdam is met 66 procent gedaald sinds de invoering van strengere regels op 1 januari 2024. Bussen zwaarder dan 7,5 ton mogen sindsdien alleen met een ontheffing de binnenring in. Dit vermindert drukte in smalle straten en ontlast bruggen en kades.

Touringcars zonder ontheffing mogen nog steeds rijden via de S100 en het Rhijnspoorplein, de Weesperstraat, de Valkenburgerstraat en de Kattenburgerstraat. Ook op deze route is het rustiger geworden. Het aantal zware touringcars is met 18 procent gedaald: van gemiddeld 114 per dag in 2023 naar 94 per dag nu.

Op de Kattenburgerstraat zelf is het aantal licht gestegen (van 31 naar 34 per dag), waarschijnlijk door nieuwe opstapplaatsen voor rondvaartboten bij de De Ruijterkade Oost en de Zouthaven. We houden de straat open voor touringcars om te voorkomen dat andere wegen, zoals de Van Diemenstraat, nog drukker worden. We houden in de gaten of hier extra maatregelen nodig zijn.

Boete

In 2024 kregen chauffeurs zonder ontheffing in totaal 814 waarschuwingsbrieven. Vanaf 1 januari 2025 riskeren chauffeurs zonder ontheffing een boete.

Groot effect

Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer) is blij dat de maatregel meteen groot effect heeft. “En dat was ook hard nodig. We kennen allemaal de beelden van grote touringcars die straatjes blokkeerden omdat de weg te smal was en ze moesten keren, met als gevolg dat al het verkeer daar vast stond in de uitlaatgassen. Komend jaar zien we nog het effect van handhaving erbij, dus ik verwacht dat het aantal touringcars in de stad nog verder terugloopt.”

Meer touringcars buiten het centrum

Binnen de Ring A10 rijden nu 21 procent meer touringcars dan vorig jaar. Ook zijn er meer lichte bussen. Dit komt waarschijnlijk door:

  • De terugkeer van toerisme na corona
  • De groei van het aantal schoolreisjes
  • Wegwerkzaamheden, waardoor bussen moeten omrijden

De komende tijd onderzoeken we of extra maatregelen nodig zijn om overlast te beperken.

Aanvraagprocedure ontheffingen aangepast

Sommige groepen hebben een touringcar nodig voor uitjes en activiteiten, zoals schoolklassen, verenigingen of culturele groepen. Daarom kunnen organisaties een ontheffing aanvragen om toch het centrum in te rijden.

In 2024 verleenden we 744 dagontheffingen en 18 jaarontheffingen. Soms werden aanvragen afgewezen terwijl ze wel pasten binnen het doel van de regels. De aanvraagprocedure is aangepast, zodat deze groepen nu wel een ontheffing kunnen krijgen.

Geen extra halte op de Nassaukade

Er lag een plan om een extra halte op de Nassaukade te testen, maar bewoners vreesden overlast. Uit onderzoek bleek dat de halte de spreiding van touringcars niet verbeterde. Ook het Anne Frank Huis zag geen meerwaarde, omdat de bestaande haltes al voldoende zijn. Daarom hebben we besloten de halte niet aan te leggen.

Makkelijker overstappen op trein, tram, metro en bus

We onderzoeken hoe touringcars beter kunnen aansluiten op het openbaar vervoer, bijvoorbeeld met extra overstaplocaties. Dit maakt het mogelijk om touringcars op vaste plekken op te vangen en de doorreis voor bezoekers te vergemakkelijken. Zo kan de overlast van grote touringcars verder afnemen.

Flink minder Hop-On-Hop-Off-bussen

Sinds 2019 is ook het aantal ritten van Hop-On-Hop-Off-bussen in Amsterdam flink gedaald, met maar liefst 67 procent. Dit betekent dat Hop-On-Hop-Off-bussen nu gemiddeld 20 ritten per dag rijden. Voorheen waren dat er gemiddeld 60. We onderzoeken of en hoe dit aantal nog verder kan worden teruggebracht.

Meer weten

Wilt u meer weten over de regels voor touringcars? Of wilt u een ontheffing aanvragen? Kijk op amsterdam.nl/touringcars.

Deel dit artikel
Bron laatst geupdate: 12 februari 2025
Openrijk publicatie: 13 februari 2025
Bron: Gemeente Amsterdam