Logo
Current Flag
Inspectie Leefomgeving en Transport
                  Naleving regels arbeidsomstandigheden aan boord kan beter
Bron publicatie: 6 maart 2025

Naleving regels arbeidsomstandigheden aan boord kan beter

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zet zich in voor veilige en gezonde werk- en leefomstandigheden aan boord van vissersvaartuigen. De ILT heeft hier in 2024 voorlichting over gegeven aan boord van niet-certificaatplichtige kotters.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zet zich in voor veilige en gezonde werk- en leefomstandigheden aan boord van vissersvaartuigen. De ILT heeft hier in 2024 voorlichting over gegeven aan boord van niet-certificaatplichtige kotters. Door middel van inspecties bij deze zeegaande vissersvaartuigen is gecontroleerd op naleving van het C188-verdrag waarin de regels staan over arbeidsomstandigheden aan boord.

Uit de inspecties van 34 vissersvaartuigen blijkt dat een groot deel nog niet voldoet aan de gestelde eisen. Wanneer het C188-verdrag niet of onvoldoende wordt nageleefd, kunnen er situaties ontstaan waarin vissers of het schip onverzekerd zijn. Om onnodige risico’s uit te sluiten, treedt de ILT in 2025 ook handhavend op als schepen niet voldoen aan de regels. 

Tijdens de 34 inspecties in 2024 bleken alle kotters voldoende veiligheidsmiddelen (PBM’s) aan boord te hebben. Ook de medische uitrustingen voor de bemanningsleden waren ruim voldoende aanwezig. Daarnaast waren alle scheepscertificaten op orde en hadden bemanningsleden in alle gevallen recht op repatriëring in geval van een ongeval op zee.

Medische keuringen en vaarbevoegdheidsbewijzen

Verbetering is nodig als het gaat om naleving van het bijhouden van werk- en rusturen en het opstellen van een werkrooster voor de bemanning. Slechts 1 kapitein voldeed aan de gestelde eisen. Ook was de bemanningslijst niet in alle gevallen bijgewerkt of werd een kopie van de bemanningslijst voor vertrek gedeeld met de wal. Daarnaast zagen inspecteurs dat 15 van de 34 kotters de vereiste bemanningspapieren niet op orde hadden. Het gaat dan bijvoorbeeld om medische keuringen en vaarbevoegdheidsbewijzen. In enkele gevallen ontbraken aansprakelijkheidsverzekeringen en sociale verzekeringen voor bemanningsleden.

Risico’s verkleinen, veiligheid verhogen

Van de 34 kotters houden 25 een zogeheten Risico Inventarisatie en Evaluatie-aanpak (RI&E) bij. Een belangrijke stap om de veiligheid en bewustwording aan boord te vergroten. In deze RI&E is vastgelegd welke gezondheids- en veiligheidsrisico’s het werken aan boord kent. Bij de RI&E hoort een plan van aanpak waarin staat omschreven welke maatregelen de vissers nemen om de risico’s op een ongeval of incident te verkleinen.

Lange werkdagen en veel administratieve lasten behoren voor vissers tot de dagelijkse praktijk. C188 is niet bedoeld als extra last, maar vervangt veel oude verdragen. Naleving is belangrijk, om de kwaliteit van werk- en leefomstandigheden aan boord te waarborgen en zo nodig te verbeteren. Bovendien biedt een goede registratie van werk- en rusttijden zekerheid bij verzekeringskwesties en juridische procedures. Want ook de rechter weegt een correcte administratie in geval van een ongeval of geschil mee in zijn oordeel.

Waarom het C188-verdrag vissers helpt

Het C188-verdrag is de Work in Fishing Convention van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO). Het C188-verdrag vervangt alle oude verdragen over arbeidsomstandigheden in de zeevisserij. Op álle zeegaande vissersvaartuigen moeten de leef- en werkomstandigheden voldoen aan de regels van het C188-verdrag. Afhankelijk van de vaardagen, scheepslengte en het vaargebied is soms ook een C188-certificaat verplicht.

Het C188-verdrag is opgesteld om vissers wereldwijd te beschermen. Het verdrag zorgt ervoor dat vissers een veilige en gezonde werkomgeving hebben, met eerlijke arbeidsvoorwaarden, voldoende rust en goede leefomstandigheden aan boord. Dit biedt niet alleen zekerheid voor vissers en reders, maar helpt ook om de sector toekomstbestendig en aantrekkelijk te houden voor nieuwe generaties vissers.

Deel dit artikel
Bron laatst geupdate: 6 maart 2025
Openrijk publicatie: 6 maart 2025
Bron: Inspectie Leefomgeving en Transport