Het project ViA15 stond lange tijd stil vanwege juridische kwesties rondom stikstof. Nu het tracébesluit definitief is, kunnen de voorbereidingen doorgaan.
Wat moet er gebeuren voordat de werkzaamheden kunnen starten? Omgevingsmanager Jacqueline te Lindert licht de voorbereidingen toe. Er is nog veel te doen voordat de snelwegbouw kan beginnen, zegt Te Lindert. We versterken eerst de projectteams van Rijkswaterstaat en onze partner GelreGroen. Dit kost tijd, maar het gezamenlijke kantoor stroomt snel vol.
Logistieke Operatie
Naast het organiseren van personeel is logistiek en planning cruciaal. Te Lindert: De afstemming met aannemers kost veel tijd. Het project lag vier jaar stil en er is veel veranderd in de bouwsector. Bijvoorbeeld, sommige leveranciers bestaan niet meer. De sluiting van de asfaltcentrale in Nijmegen in 2024 betekent dat we nieuwe bronnen voor asfalt moeten vinden en inpassen in de planning. Ook zijn contacten met nutsbedrijven voor aansluitingen heropgestart.
Afstemming met ProRail
De nieuwe A15 kruist het spoor op verschillende punten. We zijn in gesprek met ProRail over noodzakelijke tijdelijke spoorafsluitingen voor de wegconstructie, legt Te Lindert uit. Dit is vooral uitdagend bij de Betuweroute. Aanvragen voor afsluitingen moeten twee jaar van tevoren worden ingediend en we zijn niet de enige die werk wil uitvoeren. Samen zoeken we naar beschikbare periodes.
Vergunningen Opnieuw Aanvragen
‘Er zijn al tientallen vergunningen aangevraagd, maar veel meer zijn nodig,’ zegt Te Lindert. ‘Dit vereist veel overleg met gemeenten, provincies en waterschappen. De invoering van de Omgevingswet voegt complexiteit toe. Nieuwe vergunningen, zoals voor viaducten, moeten aan de nieuwe wet voldoen. Meer informatie is te vinden op de projectpagina vergunningen .’
Rekening Houden met Klimaatverandering
Klimaatverandering heeft invloed op het ViA15-project. Te Lindert: ‘De afgelopen jaren hebben we te maken gehad met extreme regenval die wegen beïnvloedt. Gebeurtenissen zoals de overstromingen in Limburg in 2021 benadrukken de noodzaak voor sterkere ontwerpen om de druk van grondwater te weerstaan. Onze technische ontwerpen worden hierop aangepast. Chauffeurs zullen deze veranderingen echter niet merken tijdens het rijden.
Sloop Tankstation
‘We krijgen vaak vragen over de sloop van het voormalige tankstation langs de A12 tussen Duiven en Zevenaar,’ zegt Te Lindert. Dit maakt plaats voor het nieuwe knooppunt De Liemers, dat de A15 en A12 zal verbinden. De voormalige exploitant voert in maart of april 2025 saneringswerkzaamheden uit vanwege een kleine verontreiniging. Rijkswaterstaat zal dan het station slopen, waarbij de parkeerplaats tijdens de werkzaamheden open blijft.
Archeologisch Onderzoek
Archeologisch onderzoek langs het tracé is voortgezet. In 2020 werd het stoffelijk overschot van een vermiste Britse soldaat uit WOII gevonden. De Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht identificeerde hem als Private Henry Moon, vermist sinds 1944. Hij werd eervol begraven in Oosterbeek afgelopen september. Recente vondsten in Bemmel omvatten WOII-loopgraven, munitie en diverse militaire uitrusting. De meeste archeologische onderzoeken zijn nu afgerond, met enkele afrondende werkzaamheden verwacht na de zomer, waaronder de opgraving bij Huis Rijswijk. Meer over archeologische vondsten is te vinden op Archeologie in beeld .
Planning
Er worden momenteel geen grote werkzaamheden uitgevoerd in het tracégebied, behalve voor kleinschalig natuuronderhoud bij Groessen en Angeren. Te Lindert: ‘Het lijkt stil, maar we werken hard achter de schermen voor een succesvolle doorstart.’ Rijkswaterstaat verwacht in het voorjaar van 2025 meer duidelijkheid over de planning. We beginnen met de verbreding van de bestaande A12, tegemoetkomend aan de regionale congestieproblemen.