Logo
Current Flag
Europese Commissie
Vragen en Antwoorden over het Amerikaanse wederzijdse tarievenbeleid
Bron publicatie: 18 februari 2025

Vragen en Antwoorden over het Amerikaanse wederzijdse tarievenbeleid

Wat is de huidige waarde van de EU-VS handel en investeringen?

  • De totale bilaterale handel in goederen bedroeg €851 miljard in 2023. De EU exporteerde €503 miljard aan goederen naar de VS en importeerde €347 miljard; dit resulteerde in een handelsoverschot van €157 miljard voor de EU.
  • De bilaterale handel in diensten tussen de EU en de VS was in 2023 €746 miljard waard. De EU exporteerde €319 miljard aan diensten naar de VS en importeerde €427 miljard; dit resulteerde in een dienstenhandelstekort van €109 miljard voor de EU.
  • De EU en de VS zijn ook belangrijke investeringspartners. EU en Amerikaanse bedrijven hebben €5,3 biljoen aan investeringen in elkaars markten (gegevens 2022).

Heeft de EU een handelsoverschot ten opzichte van de VS?

Wanneer goederen en diensten worden meegerekend, heeft de EU een klein overschot van €48 miljard met de VS; dit is gelijk aan slechts 3% van de totale EU-VS handel (€1,6 biljoen). Het moet ook worden opgemerkt dat de EU een handelstekort heeft met de VS in diensten, waar de VS een overschot van €109 miljard heeft. Onze economieën vullen elkaar dus zeer goed aan.

Is de btw een tarief? Wat is het doel van de btw?

De btw is een verbruiksbelasting, vergelijkbaar met de omzetbelastingen in de VS, en wordt wereldwijd in meer dan 170 landen gebruikt. Het wordt op niet-discriminerende basis toegepast, ongeacht waar een product is gemaakt. Elk bedrijf dat goederen voor consumptie in de EU verkoopt, moet btw betalen. Goederen geproduceerd in de EU betalen precies dezelfde btw als geïmporteerde goederen. Btw is geen handelsmaatregel, laat staan een tarief. Het is duidelijk geen maatregel die uitsluitend op buitenlandse goederen wordt toegepast zoals een invoertarief.

Hoe beschouwt de WTO interne belastingen zoals btw en zijn deze toegestaan?

Het btw-systeem van de EU is eerlijk en niet-discriminerend, en wordt gelijk toegepast op zowel in de EU geproduceerde als geïmporteerde goederen. Elk bedrijf dat goederen voor consumptie in de EU verkoopt, moet btw betalen. Goederen geproduceerd in de EU betalen precies dezelfde btw als geïmporteerde goederen. Als zodanig is btw een binnenlandse, niet-discriminerende belasting die is toegestaan door de WTO, artikel III van de GATT, sinds de oprichting in 1947.

Heft de VS interne belastingen op goederen en diensten?

Het is belangrijk op te merken dat zowel in het geval van de EU-btw als de Amerikaanse omzetbelastingen de goederen die in de EU en de VS worden geproduceerd op exact dezelfde manier worden behandeld als de geïmporteerde goederen van de andere partij. Dat is het relevante vergelijkingspunt.

Wat is het huidige gemiddelde tarief dat de EU heft op invoer uit de VS? Wat is het huidige gemiddelde tarief dat de VS heft op invoer uit de EU?

Om technische redenen is er geen absolute cijfer voor de gemiddelde tarieven op EU-VS handel, omdat deze berekening op verschillende manieren kan worden gedaan die heel uiteenlopende resultaten opleveren. Niettemin, gezien de feitelijke handel in goederen tussen de EU en de VS, is het gemiddelde tarief aan beide zijden in de praktijk ongeveer 1%. In 2023 heeft de VS ongeveer €7 miljard aan tarieven geïnd op EU-exporten en de EU heeft ongeveer €3 miljard op VS-exporten geïnd.

Heeft de EU aangeboden om bepaalde tarieven, zoals autotarieven, voor de VS te verlagen?

De EU heeft het grootste netwerk van handelsovereenkomsten en is met de meeste van haar partners in gesprek over het verlagen van tarieven als onderdeel van bredere evenwichtige handelsbesprekingen. De EU is bereid om wederzijds voordelige oplossingen te vinden met de VS over tarieven. Er is geen specifiek aanbod gedaan door beide partijen om tarieven te verlagen. Elke verlaging van tarieven moet wederzijds voordelig zijn en binnen een eerlijk en op regels gebaseerd kader worden onderhandeld. De EU blijft zich inzetten voor het verdiepen van trans-Atlantische handelsrelaties en het aanpakken van tariefkwesties via constructieve dialoog.

Heeft de VS geen punt over een asymmetrie in tarieven, zoals het 10% tarief van de EU op autos vergeleken met het 2,5% tarief van de VS?

Tarievenstructuren verschillen tussen economieën, met sommige EU-tarieven hoger dan die van de VS en vele andere lager. Zowel de EU als de VS hebben over het algemeen lage tarieven.

Hoewel de EU een 10% meest begunstigde natie (MFN) tarief op autos toepast, is het belangrijk op te merken dat de VS een 25% tarief oplegt op pick-up trucks - het grootste segment van de Amerikaanse automarkt, goed voor ongeveer een derde van alle voertuigverkopen. In feite is het best verkochte voertuig in de VS een pick-up truck, de Ford F-150.

De EU blijft openstaan voor evenwichtige onderhandelingen die een gelijk speelveld voor beide partijen bevorderen.

Voor Meer Informatie

Het EU Btw-systeem

Deel dit artikel
Bron laatst geupdate: 18 februari 2025
Openrijk publicatie: 18 februari 2025
Bron: Europese Commissie