Logo
Current Flag
Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat neemt maatregelen bij bruggen en viaducten met tand-nokconstructie
Bron publicatie: 24 januari 2025

Rijkswaterstaat neemt maatregelen bij bruggen en viaducten met tand-nokconstructie

Gepubliceerd op: 24 januari 2025, 15.17 uur

De Tweede Kamer en media richten zich op de veiligheid van bruggen en viaducten met tand-nokconstructies. Deze manier verbindt brugdelen, maar bleek in 90 structuren onveilig, waardoor zoutwater de bewapening kan aantasten en de constructie verzwakt.

Wat is een tand-nokconstructie?

Hoe is dit aan het licht gekomen?

De veiligheid van weggebruikers is onze prioriteit. We inspecteren regelmatig om het onderhoud van bruggen en viaducten bij te houden. Problemen met tand-nokconstructies werden echter niet meteen ontdekt. Vocht kon via voegen doorsijpelen.

In 2022 startten we extra scans op ongeveer 100 bruggen en viaducten. Inspecties toonden aan dat betonmonsters nodig waren, wat een verhoogd risico bij Velperbroek onthulde.

17 objecten vereisen verder onderzoek of voorbereidingen voor maatregelen. Dit betreft viaducten op de A12 bij Velperbroek, Kamperhoekweg viaduct (A6), Naardertrekvaart bruggen (A1), Prins Clausplein complex (A4/A12), Tielsestraat viaduct (A15) en De Tol viaduct (A1).

Om hoeveel bruggen en viaducten gaat het?

Nationaal beheren we ongeveer 100 bruggen en viaducten met tand-nokconstructies. 90 zijn volgens huidige inzichten verkeerd ontworpen. Elke constructie heeft unieke eigenschappen, wat de omvang van het probleem beïnvloedt.

Welke maatregelen neemt Rijkswaterstaat?

Maatregelen kunnen het weren van zwaar verkeer en het plaatsen van steunconstructies inhouden. Bij Velperbroek is verkeer zwaarder dan 45 ton al beperkt. In april 2025 wordt een ondersteunende constructie geplaatst. Rijkswaterstaat onderzoekt of deze de last van het wegdek kan dragen om gewichtsbeperkingen op te heffen.

En nu?

De overige 73 objecten met tand-nokconstructies worden opnieuw beoordeeld. We verwachten dat ze veilig zijn. Voor objecten met een verhoogd risico is vervanging de enige optie, gepland binnen huidig en toekomstig groot onderhoud.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Groot onderhoud aan wegen en vaarwegen.

Deel dit artikel
Bron laatst geupdate: 24 januari 2025
Openrijk publicatie: 24 januari 2025
Bron: Rijkswaterstaat