Logo
Current Flag
Europese Commissie
Toespraak van Commissaris Síkela op de EU Ambassadeursconferentie - panel over de EU als wereldwijde speler en voorkeurspartner
Bron publicatie: 6 februari 2025

Toespraak van Commissaris Síkela op de EU Ambassadeursconferentie - panel over de EU als wereldwijde speler en voorkeurspartner

Bedankt voor uw uitnodiging en vooral voor uw komst naar ons hoofdkwartier in Brussel om onze samenwerking te bespreken. Ik geloof dat effectieve, proactieve samenwerking tussen ons hoofdkwartier en u—onze vertegenwoordigers in partnerlanden—belangrijker dan ooit zal worden in de komende jaren.

Waarom? Omdat de wereld meerdere verschuivingen doormaakt, en we moeten de volgende kernpunten in acht nemen: Ten eerste het risico dat Europa zijn economische invloed verliest. We zijn een betrouwbare en principiële partner voor Afrika en we werken hard om onze samenwerking te versterken. Tegelijkertijd zien we dat China geleidelijk de kloof aan het dichten is om Afrikas leidende handelspartner te worden.

Ten tweede, de erosie van onze politieke invloed, zoals blijkt uit het groeiend aantal landen dat zich bij China of Rusland aansluit in gevoelige kwesties op multilateraal niveau.

Ten derde, de realiteit dat Europas wereldwijde perceptie niet overeenkomt met zijn investeringen. Helaas tonen onze analyses aan dat, hoewel Team Europa s werelds grootste donor van officiële ontwikkelingshulp is, we niet worden erkend als de meest invloedrijke of ondersteunende, vooral in de afgelopen twee jaar. In sommige landen is Europas imago helemaal niet positief. En ten vierde, de opkomst van een meer transactionele wereld, die niet alleen zichtbaar is in de acties van onze rivalen, maar steeds meer in die van onze vrienden.

Ik geloof dat het rampzalig zou zijn om deze uitdagingen niet aan te pakken, omdat deze ontwikkelingen tastbare gevolgen hebben voor Europas situatie en stabiliteit. Kiezers voelen zich steeds onzekerder, wat leidt tot stijgende steun voor verschillende populistische of anti-EU krachten. Dit wordt versterkt door Russische agressie, de gevolgen daarvan, en het gebruik van desinformatie om onze samenleving te destabiliseren.

Twee kwesties domineren: migratie en het verlies van concurrentievermogen. Maar we moeten niet vergeten dat we om beide effectief aan te pakken, niet alleen binnen ons continent moeten werken, maar ook daarbuiten—of het nu in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied, Afrika of Azië is.

Om deze uitdagingen effectief het hoofd te kunnen bieden, moeten we onze aanpak van ontwikkelingssamenwerking veranderen. We moeten snel overstappen van een inefficiënte donor-ontvangerbenadering en veel assertiever worden en ons richten op het bevorderen van Europese belangen door middel van wederzijds voordelige partnerschappen.

Ik besef dat deze veranderingen niet gemakkelijk zijn, maar ze zijn noodzakelijk, en ze betreffen ook DG Internationale Partnerschappen, wiens werk een transformatieve hervorming ondergaat. We mogen één ding niet vergeten—er zou een beloning op ons wachten als we slagen en strategischer en wendbaarder worden.

Ik zie in de huidige geopolitieke context meer vraag naar samenwerking met de EU dan ooit tevoren. Teleurstelling over wat China beloofde (en daarna leverde), gecombineerd met de steeds meer transactionele houding van de Trump-regering ten aanzien van buitenlandse betrekkingen, maakt van de EU een betrouwbare en voorspelbare partner – terwijl we niet de donor van laatste redmiddel moeten worden. We kunnen het ons niet veroorloven. Het momentum is juist voor de EU om de juiste prikkels aan partners te bieden. Dat is waar de Global Gateway Strategie om de hoek komt kijken. Het brengt geopolitiek, geo-economie en partnerschappen samen. Het gaat om concrete investeringen op het kruispunt van wat onze partners willen en wat wij willen—en kunnen—leveren.

We zijn hiermee begonnen, maar nu moeten we het naar een hoger niveau tillen. Ik heb een duidelijke opdracht: om Global Gateway van start-up naar scale-up te brengen. Om te slagen, moeten we veranderingen aanbrengen in de manier waarop we werken:

1. Ten eerste moeten we sterker samenwerken met de private sector. Zij moeten aan het begin staan van wat we doen, want zonder hen kunnen we niet leveren, en omdat het ons in staat stelt Global Gateway te verbinden met Europas industriële capaciteiten en belangen.

2. Ten tweede, aangezien we niet overal tegelijk alles kunnen doen, moeten we ons richten op onze echte strategische belangen. Het strategisch kompas, de komende Clean Industrial Deal, en het lopende werk aan economische veiligheid bieden de wegwijzers.

3. Ten derde, in ons engagement met onze partners, moeten we onze belangen afstemmen op de hunne, door investeringen hun positie in mondiale waardeketens en groene industrialisatie te versterken. Dat is de logica achter het concept van Schone Handel en Investeringspartnerschappen.

4. Ten vierde, dit alles heeft vuurkracht nodig die verder gaat dan de EU alleen. Daarom is Team Europa opgericht: om Europese lidstaten, banken, exportkredietagentschappen, enz. te mobiliseren voor prioritaire projecten.

5. En ten slotte moeten we ons realiseren wat de grenzen van ons budget zijn en hoe groot de investeringskloof is die moet worden overbrugd om onze partners te helpen hun duurzame ontwikkeling te bereiken. Daarom hebben we sterke betrokkenheid van de private internationale financiële sector nodig.

Als we slagen, zullen we een portfolio van investeringsprojecten ontwerpen die beide partijen ten goede komen en ons politieke erkenning opleveren. Dit moet gepaard gaan met een radicale verandering in hoe we communiceren in partnerlanden—door over te stappen naar een campagnemodus voor nieuwe doelgroepen.

Er zijn al meer dan 200 projecten in meer dan 100 partnerlanden waar we dankzij Global Gateway als voorkeurspartner worden gezien. Bijvoorbeeld, we elektrificeren het openbaar vervoer in Costa Rica. Naast elektrische bussen en treinen heeft de regio San José zachte stedelijke infrastructuur nodig zoals routeplanning en online ticketsystemen. Team Europa biedt een breed scala aan hulp om een duurzaam mobiliteitskader op te zetten, samen met de Europese private sector. Tijdens een recente missie van Team Europa zei de vicepresident van Costa Rica dat het het beste aanbod was dat ze hadden gezien.

In Centraal-Azië werken we aan de Trans-Kaspische Transportcorridor. Het doel is om een moderne, competitieve en duurzame route te creëren die Europa en Azië in niet meer dan 15 dagen verbindt, waardoor de banden tussen Europa en Centraal-Azië worden versterkt en de intra-regionale samenwerking wordt bevorderd. We maken vorderingen op het gebied van infrastructuur en regelgevingskwesties met Centraal-Aziatische partners en ondersteunen EU-bedrijven om in de corridor te investeren.

In Namibië hebben we een partnerschap voor hernieuwbare waterstof opgezet om investeringen te vergemakkelijken, capaciteit op te bouwen en samenwerking op het gebied van hoger onderwijs en onderzoek te ondersteunen. Momenteel zijn er zeven projecten van EU-bedrijven met een geschatte investeringsomvang van ongeveer 20 miljard euro.

Zoals ik vorige week in het Europees Parlement naast commissaris Lahbib herinnerde, is ons aanbod geen one-size-fits-all oplossing. Ik ben ook belast met het opbouwen van uitgebreide partnerschappen die de grondoorzaken en belangrijkste drijfveren van irreguliere migratie aanpakken, een gedifferentieerde aanpak ondersteunen voor landen in complexe of fragiele contexten, en effectieve multilateralisme bevorderen, onder meer door Team Europa-investeringen in mondiale fondsen te benutten.

Ik denk dat de redenen voor de verandering duidelijk zijn. Ik geloof dat ik ook duidelijk de concrete maatregelen heb beschreven die we moeten nemen om dit te bereiken. En de gevolgen van het niet maken van de verandering—en de beloningen voor succesvol zijn—zijn even duidelijk.

Ik kijk uit naar onze discussie en wil het volgende vragen: Hoe kunt u helpen Global Gateway in partnerlanden op te schalen? Hoe kunnen we samenwerken om dit te realiseren?

Wat ik denk dat we nodig hebben, is efficiënter, professioneler en gespecialiseerder zijn, om onze bedrijven—de ruggengraat van de Global Gateway Strategie—van de juiste ondersteuning te voorzien en hen te helpen kansen voor hun bedrijf te zoeken. Daarom denken we na over mogelijke reorganisatie van het Delegatienetwerk, wat ik beschouw als een van de noodzakelijke voorwaarden voor het strategisch bouwen van wederzijds voordelige partnerschappen. Het stelt ons in staat om de plicht te vervullen om de Global Gateway Strategie op te schalen en de uitdagingen aan te pakken waarmee we worden geconfronteerd, en het is ook in lijn met de vereenvoudigingsagenda van de president.

Een idee is om centra met operationele expertise te creëren om Global Gateway te leveren—gebieden zoals investeringsbeheer, contract en financiën, en strategische communicatie—terwijl een kern van INTPA-personeel in elke Delegatie wordt behouden. Het belangrijkste punt voor mij is om een duidelijke commandostructuur te hebben, zodat ik weet wie stuurt, wie verantwoordelijk is en hoe we resultaten kunnen meten.

Echter, de realiteit is dat er nog geen beslissingen zijn genomen, en veel van wat in de pers is geschreven, weerspiegelt niet de huidige discussies. Ook kan ik u verzekeren dat wat er ook wordt voorgesteld, het door de juiste personeelsconsultaties zal gaan en dat eventuele veranderingen geleidelijk zullen zijn. U kunt het personeel geruststellen dat zij volledig zullen worden betrokken voordat beslissingen worden genomen over welke hubs zullen worden gecreëerd, waar ze zullen worden gevestigd en wat we van hen verwachten. Beste ambassadeurs, of we erin slagen deze uitdagingen aan te pakken, kan de toekomstige eenheid van de EU en haar stabiliteit bepalen. Het antwoord hierop zal echter zowel op ons eigen continent als in het buitenland worden gevonden. Daarom reken ik op u. Europa rekent op u. En ik kijk er erg naar uit om onze toekomstige samenwerking te bespreken.

Deel dit artikel
Bron laatst geupdate: 6 februari 2025
Openrijk publicatie: 6 februari 2025
Bron: Europese Commissie