Bedankt voor uw warme welkom en voor het organiseren van deze belangrijke discussie.
Bijna een jaar geleden was ik voor het laatst in Washington, D.C. Sinds 2022, toen Rusland Oekraïne binnenviel, ben ik hier elke februari geweest, wat elke keer een belangrijk moment markeert in onze relatie.
Dit jaar bespreek ik een kritisch onderwerp: het voorstel van de Amerikaanse regering om tarieven op EU-exporten in te voeren.
Dit heeft zorgen gewekt over de staat van ons trans-Atlantische partnerschap.
Vorig jaar citeerde ik de Amerikaanse industriële pionier, Henry Ford: “Samenkomen is een begin, samenblijven is vooruitgang, samenwerken is succes.” Deze woorden zijn nu relevanter dan ooit.
De Europese Unie is gebaseerd op vrijhandel tussen haar leden en onze inzet voor wereldhandel zit diep in ons DNA. Het zou daarom geen verrassing moeten zijn dat de EU s werelds grootste handelsblok is.
We hebben vrijhandelsovereenkomsten met 76 landen en zijn de belangrijkste handelspartner voor 72 landen, wat goed is voor 38% van het wereldwijde BBP.
We weten dus wel iets van handel.
*
De EU is ook de belangrijkste handelspartner van de Verenigde Staten. In het afgelopen decennium is de bilaterale handel in goederen en diensten tussen de EU en de VS verdubbeld, en overtrof het $1,7 biljoen in 2023.
Het is een unieke band die beide zijden van de Atlantische Oceaan ten goede komt. Het is een win-win partnerschap.
Laten we enkele voorbeelden geven:
- Boeing en Airbus bouwen civiele vliegtuigen in de VS met geavanceerde elektronica en systemen van Europese bedrijven.
- U.S. tanks en gepantserde voertuigen vertrouwen op EU-technologie.
- De productie van halfgeleiders in de VS hangt af van EU-gemaakte lithografiemachines.
- Zelfs de U.S. Mint gebruikt EU-gemaakte machines voor de productie van dollars.
De EU is ook een enorme markt voor Amerikaanse producten.
Bijvoorbeeld, 50% van onze LNG-import komt uit de VS, terwijl Europa uw grootste LNG-exportmarkt is.
In 2019 had ik de eer om met president Trump aanwezig te zijn bij de opening van een LNG-exportterminal in Hackberry, Louisiana.
Het is waar dat de EU een klein handelsoverschot geniet, maar dat is slechts 3% van onze totale bilaterale handel.
De VS heeft een groot handelsoverschot in diensten. Zelfs een Tesla-auto zit vol met diensten. De EU importeert twee keer zoveel digitale diensten uit de VS als uit de gehele Azië-Pacific regio.
De tekorten in goederen en diensten balanceren bijna uit. Dit weerspiegelt de natuurlijke structuur van onze economieën.
Het is simpelweg een marktgedreven allocatie van middelen, en dit is waar goed functionerende internationale handel om draait - het profiteren van beide partijen.
Als het gaat om investeringen, zijn de cijfers net zo indrukwekkend.
De directe buitenlandse investeringen van de EU in de VS bedragen $2,8 biljoen.
Europese bedrijven zijn de grootste buitenlandse investeerders in de VS, ze creëren banen en dragen bij aan de Amerikaanse economie.
Zoals Madeleine Albright de VS de onmisbare natie noemde, kan men zeggen dat de EU en de VS een onmisbare partnerschap delen.
*
Nu, over naar de tarieven.
President Ronald Reagan zei: “We zitten in dezelfde boot met onze handelspartners. Als één partner een gat in de boot schiet, heeft het dan zin voor de ander om nog een gat te schieten?”
Hij pleitte voor vrije markten en eerlijke handel.
We horen vaak dat de EU hogere tarieven oplegt dan de VS. Maar de data vertelt een ander verhaal.
De EU is een van de meest open economieën ter wereld.
- De gemiddelde EU-tarief op Amerikaanse goederen is 0,9%, terwijl EU-exporten naar de VS gemiddeld 1,5% tarief ondergaan.
- Voor bepaalde producten variëren de tarieven, maar piektarieven bestaan aan beide kanten.
- In sommige sectoren zijn de Amerikaanse tarieven hoger.
Gezien deze feiten ziet de EU geen rechtvaardiging voor plotselinge, eenzijdige tariefverhogingen door de VS.
Onze bedrijven vertrouwen op economische stabiliteit en voorspelbaarheid. Als de VS tarieven op EU-producten oplegt, zou dat onnodige barrières creëren.
Daarom zullen we, om Europese belangen te beschermen, indien nodig stevig en snel reageren. Maar we hopen dat scenario te vermijden en blijven toegewijd aan constructieve dialoog.
Dat is waarom ik hier ben deze week.
Parafraserend Ronald Reagan: “Handel is geen oorlog; het is een economische alliantie.”
De EU blijft geloven dat vrije en eerlijke handel het waard is om voor te vechten.
*
Eerst staat concurrentievermogen centraal in deze inspanningen.
We willen de productie binnen de EU verhogen.
Tweede, handel blijft de kern van onze allianties.
We breiden ons netwerk van handelsovereenkomsten uit.
Derde, onze openheid betekent niet dat we onze belangen niet zullen beschermen.
We hebben het Anti-Coercion Instrument om de EU te beschermen.
We herzien ook onze regelgeving voor screening van directe buitenlandse investeringen.
We nemen stappen om te voorkomen dat EU-uitgaande investeringen onze economische veiligheid schaden.
Met al deze stappen sturen we een duidelijk signaal naar onze industrieën.
En overigens, dit signaal is niet alleen voor EU-bedrijven. Europa staat open voor Amerikaanse handel en investeringen.
Ik zal dit punt maken aan mijn Amerikaanse tegenhangers wanneer ik hen later vandaag ontmoet.
*
Om af te sluiten, de trans-Atlantische band is de meest natuurlijke voor ons.
Ik geloof dat het voor zowel de EU als de VS zinvol is om samen te werken om deze relatie te versterken.
Laten we onze handels- en investeringsrelatie geweldig blijven maken.
Dank u.