Dames en heren,
We hebben zojuist een Industrieel Actieplan voor de Automobielsector aangenomen. Het is bedoeld om de autofabrikanten, toeleveranciers en aanverwante dienstensectoren in Europa innovatief en concurrerend te houden.
De auto-industrie draagt momenteel 7% bij aan het BBP van de EU en biedt werk aan ongeveer 13,8 miljoen mensen. Echter, de sector staat onder druk door risicos in de toeleveringsketen, energiekosten en afhankelijkheid van import. Onze bedrijven lopen achter op belangrijke technologieën zoals batterijen en autonoom rijden.
Voor het opstellen van dit plan heb ik uitgebreid gesproken met de industrie om hun zorgen en voorstellen te begrijpen. Vandaag markeert een belangrijk begin met vlaggenschipinitiatieven op vijf gebieden: Innovatie, Schone Mobiliteit, Concurrentievermogen, Vaardigheden en een Gelijk Speelveld.
We hebben financiering veiliggesteld om ambities te realiseren, waaronder 50 miljard euro onder InvestEU voor schone technologie en 1,8 miljard euro uit het Innovatiefonds voor batterijproductie. Extra financiering zal vaardighedenontwikkeling en MKBs ondersteunen.
Voor innovatie streven we ernaar de leiding te herwinnen in AI-gestuurde, verbonden voertuigen. De wetgeving zal in lijn worden gebracht met de ontwikkelingen, en we zullen de EU-wetten harmoniseren om ervoor te zorgen dat alle autos tegen 2025 automatische parkeersystemen hebben.
Wat betreft Schone Mobiliteit bieden de emissienormen van Europa zekerheid voor investeerders. We zullen bedrijven drie jaar geven om aan de doelstellingen te voldoen, en wetgevingsbeoordelingen zullen worden vervroegd.
Concurrentievermogen vereist een Europese batterijleveringsketen, met financiering en inhoudelijke eisen voor batterijen. Een Centrum voor Kritieke Grondstoffen zal dit vanaf 2026 ondersteunen.
We richten ons ook op de sociale dimensie, waarbij we ervoor zorgen dat werknemers zijn uitgerust voor de digitale toekomst. Een Europees Observatorium voor een Eerlijke Transitie zal werkgelegenheidstrends volgen, en het Europees Globalisatie-aanpassingsfonds zal herstructurerende bedrijven ondersteunen.
Ten slotte streven we naar een gelijk speelveld internationaal, door Vrijhandelsovereenkomsten en partnerschappen na te streven. Deze acties zullen ervoor zorgen dat toekomstige voertuigen niet alleen in Europa worden gemaakt, maar ook worden geïnnoveerd en aangedreven door Europese technologie en waarden.
We zullen waardeketens ontlasten, zekerheid in balans brengen met realisme, en politieke en economische steun versterken. Samen kunnen we een toekomst voor de Europese auto-industrie veiligstellen die net zo indrukwekkend is als zijn verleden.
Dank u.