Logo
Current Flag
Europese Commissie
Commissaris Tzitzikostas openingsspeech op de Eurelectric Evision 2025
Bron publicatie: 6 maart 2025

Commissaris Tzitzikostas openingsspeech op de Eurelectric Evision 2025

Geachte dames en heren,

Wat een perfect moment! De datum voor EVision 2025 valt samen met de lancering van ons industriële actieplan voor de auto-industrie. Dit biedt mij de kans om onze plannen voor e-mobiliteit te presenteren.

Als commissaris voor Duurzaam Transport en Toerisme heb ik me ingezet om transport competitiever, duurzamer, slimmer en veiliger te maken. Dit is wat Europeanen willen en nodig hebben. De auto-industrie is hierbij cruciaal, aangezien het 7% bijdraagt aan het EU BBP en 13,8 miljoen mensen werk biedt.

Ondanks de toename van elektrische voertuigen, is wegtransport verantwoordelijk voor 73% van de transportemissies. We moeten de druk op de auto-industrie aanpakken, waaronder risicos in de toeleveringsketen en hoge energiekosten. Het Draghi-rapport benadrukt het economische potentieel van duurzame mobiliteit.

Om de EU als wereldleider in de auto-industrie te behouden, moeten we de hele waardeketen ondersteunen. Het EU Clean Industrial Deal biedt een kader om investeringen te stimuleren en de auto-industrie mondiaal concurrerend te maken.

Ons actieplan bevat vlaggenschipinitiatieven in vijf gebieden: innovatie, schone mobiliteit, concurrentie, vaardigheden en een gelijk speelveld. Elektrificatie is een wereldwijde trend, met elke vijfde verkochte auto als elektrisch voertuig.

Investeringen in oplaadinfrastructuur zijn essentieel. De Alternatieve Brandstoffen Infrastructuur Verordening stelt doelen, en we zien al resultaten. Maar er is meer werk nodig om een gelijkmatige spreiding te verzekeren.

We kijken ook naar het versnellen van de aansluiting op het net, wat momenteel een grote bottleneck is. Het EU Actieplan voor Netwerken pakt transparantie en ondersteuning voor netbeheerders aan. Laadstations en hun nettoegang moeten als van overwegend openbaar belang worden beschouwd.

Elektrische voertuigen bieden uitdagingen voor het net, maar kunnen ook nieuwe flexibiliteit bieden aan het elektriciteitssysteem. Slim laden en bi-directioneel laden kunnen de druk op het net verminderen.

Dank u wel.

Deel dit artikel
Bron laatst geupdate: 6 maart 2025
Openrijk publicatie: 6 maart 2025
Bron: Europese Commissie