Logo
Current Flag
Europese Commissie
Verklaring van Commissaris Dombrovskis bij de BUDG- en ECON-commissies van het Europees Parlement voor de 17e Herstel- en Veerkrachtdialoog
Bron publicatie: 10 februari 2025

Verklaring van Commissaris Dombrovskis bij de BUDG- en ECON-commissies van het Europees Parlement voor de 17e Herstel- en Veerkrachtdialoog

Geachte co-voorzitters, geachte leden van het Europees Parlement.

Het is een genoegen deel te nemen aan de eerste Herstel- en Veerkrachtdialoog in het nieuwe mandaat. Tijdens de vorige termijn waardeerde ik onze samenwerking enorm en nam ik deel aan alle 16 voorgaande dialogen. Ik kijk ernaar uit om onze uitstekende samenwerking in dit forum de komende jaren voort te zetten.

De uitvoering van het Herstel- en Veerkrachtfonds (RRF) verloopt goed, al is voortdurende inspanning en aandacht nodig. Op dit moment beoordelen we 23 lopende betalingsverzoeken, ter waarde van meer dan €67 miljard. De uitvoering van de RRF zal dit jaar versnellen, met een aanzienlijke toename van het aantal betalingsverzoeken. In totaal verwachten we dat tegen het einde van het jaar ongeveer de helft van alle mijlpalen en doelen wordt bereikt.

Als we verder gaan, komen betalingsverzoeken vaak samen met gerichte herzieningen van plannen om implementatieknelpunten weg te nemen. De Commissie beoordeelt momenteel herzieningen van vijf Herstel- en Veerkrachtplannen – voor Litouwen, Oostenrijk, Portugal, Polen en Ierland – en de Raad zal binnenkort een herziening van de Letse en Belgische plannen aannemen. Naarmate de deadline van 2026 nadert, moeten we gefocust blijven op het leveren van de hervormingen en investeringen zoals uiteengezet in de plannen. Dit jaar zal cruciaal zijn voor de levering.

De Commissie zal haar steentje blijven bijdragen om lidstaten te helpen hun plannen sneller uit te voeren. Recente herzieningen van nationale plannen waren nuttig om al behaalde mijlpalen en doelen naar voren te halen, terwijl ervoor wordt gezorgd dat de betalingsschemas de prikkels voor uitvoering behouden. We vragen lidstaten ook om de tijdlijnen voor elk project te herzien, om eventuele maatregelen die risico lopen te identificeren en corrigerende acties te ondernemen, zoals het versterken van de administratieve capaciteit of het heroriënteren op meer volwassen alternatieven.

Daarnaast helpen gedeeltelijke betalingen ook om vertragingen in een volledig betalingsverzoek te voorkomen als gevolg van slechts enkele mijlpalen of doelen. Lidstaten kunnen de extra tijd gebruiken om onafgemaakte zaken af te ronden terwijl ze worden betaald voor de al behaalde resultaten.

Laat me nu ingaan op kwesties met betrekking tot de transparantie en verantwoording van de RRF. Na de aanbevelingen van het Europees Parlement tijdens de kwijtingsprocedure in 2023, heeft de Commissie aanzienlijke inspanningen geleverd om de kwaliteit en transparantie van de verstrekte informatie over de RRF verder te versterken. Sinds 2023 zijn we begonnen met regelmatige updates over de 100 grootste eindontvangers van fondsen voor de uitvoering van RRF-maatregelen in elke lidstaat. De Commissie herinnert lidstaten er regelmatig aan deze updates te verstrekken en vraagt verbeteringen aan de ingediende gegevens wanneer deze niet in overeenstemming zijn met de vereisten.

In de kwijtingshoorzitting die we voor Kerstmis hadden, vestigden enkele EP-leden de aandacht van de Commissie op fouten in sommige lijsten. De Commissie volgde deze kwesties op met de relevante autoriteiten en deze problemen worden opgelost. Sommige lidstaten gaan zelfs verder dan de verplichting in de verordening en verstrekken meer gegevens over de ontvangers van fondsen. De Commissie moedigt alle lidstaten aan hun voorbeeld te volgen en zal uitwisselingen van best practices organiseren om dit doel te bereiken.

Onze openbare kaart van projecten die door de RRF worden ondersteund, blijft groeien, met nu meer dan 1.800 projecten opgenomen. Dit stelt het publiek in staat om de werkelijke impact te zien die de RRF in heel Europa heeft. We blijven ook intensief samenwerken met de Europese Rekenkamer. Vorig najaar publiceerde de ECA drie speciale rapporten over de RRF. Het eerste rapport beoordeelde de absorptie van RRF-fondsen. De gegevens die in dit rapport werden gebruikt, hadden een peildatum eind 2023, dus meer dan een jaar geleden - de situatie is tegenwoordig heel anders. Desalniettemin toont het vooruitgang in de uitvoering van de nationale plannen.

De audit meldt ook enkele vertragingen, die grotendeels te wijten waren aan de economische en toeleveringsketeneffecten van de invasie van Oekraïne door Rusland en de herziening van plannen om REPowerEU-hoofdstukken op te nemen. De uitvoering is sindsdien versneld.

Het tweede rapport betrof de bijdrage van de RRF aan de groene transitie. Het bevestigde dat de kwantitatieve klimaatdoelstelling van de RRF heeft geresulteerd in de opname van substantiële klimaatmaatregelen in herstel- en veerkrachtplannen, hoewel de ECA ervoor koos een andere labelmethodologie toe te passen dan die door dit Huis was overeengekomen. Het derde rapport keek naar mogelijke risicos van dubbele financiering tussen de RRF en cohesiefondsen. De audit identificeerde geen daadwerkelijk geval van dubbele financiering, maar raadde aan dat de Commissie meer controles uitvoert. Hoewel er enkele meningsverschillen zijn over juridische concepten en er altijd ruimte is voor verbetering, beschouwen we deze audit over het algemeen als bewijs dat er degelijke controles zijn.

Ten slotte heeft het jaarlijkse rapport van de ECA, net als in voorgaande jaren, een apart hoofdstuk over de RRF-betalingen van 2023. Van de 452 onderzochte mijlpalen en doelen identificeerde het Hof er zeven waar het de visie van de Commissie over de feitelijke vervulling van mijlpalen niet deelt, en negen geschiktheidskwesties, uitsluitend uitgelegd door de andere lezing van de ECA van de juridische basis van de RRF. Over het algemeen stemde de ECA daarom in met 97,9% van de beoordelingen van de Commissie over de vervulling van mijlpalen en doelen. Het is dus een behoorlijk positief resultaat.

We konden ook alle aanbevelingen in het rapport accepteren, op één na, en hebben er al veel van geïmplementeerd. Voor de volgende stappen van de kwijting van 2023 zullen we nauw blijven samenwerken met het Parlement en we zullen ons inspannen om alle uitvoerbare aanbevelingen die ons kunnen worden gegeven tijdig uit te voeren.

Tot slot, in dit nieuwe mandaat, net als in het vorige, blijft het toezicht en de steun van het Europees Parlement essentieel voor de succesvolle uitvoering van de RRF. Uw werk is fundamenteel voor de democratische verantwoording van dit ongekende instrument. We zullen natuurlijk lessen moeten trekken voor het volgende meerjarige financiële kader over wat het beste werkte en wat kan worden verbeterd vanuit de RRF. We hebben hier in het verleden al enige discussie over gehad en we blijven lessen trekken. Over het algemeen heeft de vooruitgang met de levering van investeringen en hervormingen al een echt verschil gemaakt voor miljoenen burgers en bedrijven. Laten we doorgaan met dit goede werk en het voortzetten, gezien de deadline van 2026, die niet zo ver weg is. We rekenen op uw voortdurende betrokkenheid en steun. Dank u.

Deel dit artikel
Bron laatst geupdate: 10 februari 2025
Openrijk publicatie: 11 februari 2025
Bron: Europese Commissie