De Europese Commissie heeft onvoorwaardelijk goedgekeurd, onder de EU Fusieverordening, de voorgestelde overname van Interpublic Group of Companies, Inc. (‘IPG) door Omnicom Group Inc. (‘Omnicom). De Commissie concludeerde dat de fusie geen mededingingsproblemen zou opleveren in de Europese Economische Ruimte (‘EER).
De bedrijven zijn beide actief in reclame-, marketing- en communicatiediensten, waaronder zogenaamde marketingcommunicatiediensten (MCS) en mediainkoopsdiensten (MBS) in veel Europese landen en wereldwijd. MCS hebben betrekking op de creatieve kant van reclame, waaronder de ontwikkeling van reclamecampagnes, terwijl MBS betrekking hebben op de aankoop van advertentieruimte in de media namens een klant.
Het onderzoek van de Commissie
De Commissie heeft de impact van de transactie onderzocht op de nationale markten voor de levering van MCS en MBS in verschillende EER-landen.
Op basis van haar onderzoek heeft de Commissie vastgesteld dat:
- De gefuseerde entiteit matige marktaandelen zou hebben op dergelijke markten. Bovendien zou de gefuseerde entiteit voldoende worden beperkt door de aanwezigheid van verschillende concurrenten, waaronder grote internationale reclamegroepen met een wereldwijde reikwijdte, zoals WPP, Dentsu-Aegis, Publicis en Havas.
- Als de gefuseerde entiteit haar prijzen zou verhogen of de kwaliteit van haar diensten zou verlagen, zouden klanten de mogelijkheid hebben om over te stappen naar een van de verschillende concurrerende bureaus die na de transactie actief zouden blijven op de markt. Het wisselen van bureau zou worden vergemakkelijkt door: (i) de biedingsaard van de relevante markten; (ii) de relatief korte duur van contracten; en (iii) de relatief beperkte kosten van overstappen naar een concurrerend bureau.
- Als de gefuseerde entiteit zou proberen haar positie op de markt voor de levering van MBS te gebruiken om haar onderhandelingsmacht met media-eigenaren te vergroten, zouden deze laatste voldoende tegengestelde macht behouden vanwege de aanzienlijke mate van concentratie van media-eigenaren in de relevante Europese landen.
De Commissie concludeerde daarom dat de voorgestelde transactie naar verwachting geen mededingingsproblemen zou opleveren op een van de onderzochte markten in de EER en keurde de transactie onvoorwaardelijk goed.
Bedrijven en producten
Omnicom, met hoofdkantoor in de VS, is een aanbieder van marketingoplossingen, waaronder merkadvertenties, klantrelatiebeheer, mediaplanning en inkoopdiensten, public relations, evenals tal van gespecialiseerde communicatiediensten.
IPG, met hoofdkantoor in de VS, biedt mediainkoop- en planningsdiensten, data- en betrokkenheidsoplossingen, geïntegreerde reclame- en creativiteitsoplossingen, public relations, evenals gespecialiseerde communicatie- en ervaringsoplossingen.
Fusiebeheersregels en procedure
De transactie werd op 20 oktober 2025 aan de Commissie gemeld.
De Commissie heeft de taak om fusies en overnames te beoordelen waarbij bedrijven betrokken zijn met een omzet boven bepaalde drempels (zie artikel 1 van de EU Fusieverordening) en om concentraties te voorkomen die de effectieve mededinging in de Europese Economische Ruimte of een substantieel deel daarvan aanzienlijk zouden belemmeren.
De overgrote meerderheid van de gemelde fusies veroorzaakt geen mededingingsproblemen en wordt na een routinematige beoordeling goedgekeurd. Vanaf het moment dat een transactie wordt gemeld, heeft de Commissie doorgaans 25 werkdagen om te beslissen of goedkeuring wordt verleend (Fase I) of dat een diepgaand onderzoek wordt gestart (Fase II).
Voor meer informatie
Meer informatie is beschikbaar op de mededingingswebsite van de Commissie, in het openbaar caseregister onder het zaaknummer M.11902.




