Geachte voorzitters, geachte leden,
Het is een genoegen om terug te zijn in dit Huis voor onze 21e Dialoog over Herstel en Veerkracht.
Zoals Raffaele al heeft vermeld, vordert het werk snel aan de herziening van herstel- en veerkrachtplannen.
Het tijdig afronden van deze stroomlijning is van essentieel belang.
We zijn nu nog negen maanden verwijderd van 31 augustus 2026, de deadline waarop de lidstaten alle mijlpalen en doelstellingen in hun herstel- en veerkrachtplannen moeten hebben gehaald.
De Commissie kan dan betalingen doen tot eind 2026.
Daartoe werken we nauw samen met de lidstaten om maatregelen te identificeren die risico lopen niet te worden voltooid of die gestroomlijnd kunnen worden.
Maatregelen die tegen augustus 2026 niet meer haalbaar zijn, kunnen uit de RRPs worden verwijderd en worden gefinancierd door andere Europese programmas.
Dit is mogelijk mits het RRP blijft voldoen aan alle beoordelingscriteria en er geen risico is op dubbele financiering.
Om de RRPs verder te vereenvoudigen, herzien de Commissie en de lidstaten ook de formulering van maatregelen en van mijlpalen en doelstellingen, om ervoor te zorgen dat ze zich richten op essentiële elementen.
Dit betekent het verwijderen van specificaties die te gedetailleerd, technisch of beschrijvend zijn, maar niet cruciaal voor het beleidsdoel van de maatregel.
Het doel is om de werklast en administratieve last te verminderen om zo de uitvoering te vergemakkelijken, evenals de voorbereiding en beoordeling van betalingsverzoeken, in dit laatste jaar van de Faciliteit.
Laat me echter heel duidelijk zijn dat alle herziene plannen, zelfs die zijn vereenvoudigd, moeten blijven voldoen aan alle beoordelingscriteria die zijn vastgelegd in de RRF-verordening.
De plannen moeten blijven voldoen aan de groene en digitale doelstellingen en de lidstaten ondersteunen bij het aanpakken van hun specifieke behoeften en uitdagingen in lijn met relevante landenspecifieke aanbevelingen.
Een ander belangrijk aspect om te herinneren is dat de Commissie de nationale controlesystemen continu herzien.
Bij elke herziening worden deze systemen opnieuw geëvalueerd, wat kan leiden tot nieuwe audit- en controlemijlpalen waar relevant.
Die mijlpalen moeten worden gehaald voordat aanvullende betalingen kunnen plaatsvinden.
Overgaand op een ander punt, wil ik u informeren over de recente Implementatiedialoog over de RRF.
Implementatiedialogen zijn een nieuw consultatie-instrument dat is gelanceerd als onderdeel van de implementatie- en vereenvoudigingsagenda van de Commissie.
Elk lid van het College voert minstens twee van dergelijke dialogen per jaar, met relevante belanghebbenden, om feedback te krijgen over hoe EU-beleid, regels en bestedingsprogrammas kunnen worden vergemakkelijkt en vereenvoudigd.
Op 31 oktober heb ik een gesprek gevoerd met belanghebbenden die profiteren van RRF-middelen – waaronder lokale overheden, bedrijven en NGOs.
Het doel was om hun ervaring met het verkrijgen van RRF-middelen en eventuele obstakels die zij hadden ondervonden beter te begrijpen.
Veel deelnemers vonden het relatief eenvoudig om toegang te krijgen tot RRF-middelen.
Ze benadrukten duidelijke aanbestedingsprocedures die door lidstaten zijn vastgesteld, en de goede en transparante communicatie over RRF-investeringen – mede dankzij de opzet van nationale IT-portalen.
Sommigen noemden ook dat prestatiegerichte financiering hen hielp betere resultaten te behalen, efficiënter te worden en effectiever te reageren op de levenscyclus van investeringsprojecten.
Aan de andere kant wezen een aantal vertegenwoordigers op strikte deadlines voor het afronden van sommige projecten, en de beperkte betrokkenheid bij het ontwerp van de RRPs, als belangrijke tekortkomingen.
Andere uitdagingen betroffen de uitgebreide hoeveelheid gegevens die lidstaten van begunstigden vroegen, vaak verdergaand dan strikt noodzakelijk om de vervulling van mijlpalen en doelstellingen aan te tonen, en late richtlijnen van de Commissie over bepaalde elementen.
De tijdens deze dialoog verzamelde informatie biedt belangrijke stof tot nadenken, onder andere ter ondersteuning van de ex-post evaluatie van de Faciliteit, die in december 2028 gepland staat.
Geachte leden, laat me ook een paar woorden zeggen over de hoorzitting over de kwijting voor de RRF die Raffaele en ik op 5 november bijwoonden.
Tijdens deze bijeenkomst bespraken we uitgebreid de onderwerpen transparantie, audit en controle, evenals uitvoering en absorptie.
Ik weet dat dit bijzondere zorgen zijn voor dit Parlement, dat meer transparantie wil zien over aannemers en onderaannemers.
Transparantie is ook een prioriteit voor de Commissie en we hebben de afgelopen jaren en maanden gestreefd naar concrete verbeteringen.
De herziene Financiële Verordening zal de publicatie van informatie over alle ontvangers op een EU-gecentraliseerde website verplichten.
En dit zal gelden voor alle programmas die onder het volgende MFK worden gefinancierd.
In de tussentijd hebben we uitgebreid contact gehad met lidstaten om transparantie te vergroten, zowel bilateraal als in de RRF-expertgroep.
Dit heeft geleid tot enkele positieve resultaten.
Dankzij onze controle is de rapportage over de 100 grootste eindontvangers regelmatiger en kwalitatief beter geworden.
24 lidstaten hebben dit jaar hun gegevens over de 100 grootste eindontvangers al twee keer bijgewerkt, en we verwachten dat de anderen snel volgen.
Sommige lidstaten verstrekken gegevens over aannemers en onderaannemers zoals gevraagd door de CONT-commissie deze lente.
Bovendien vragen we de betrokken lidstaat om correcties wanneer we problemen constateren met tijdigheid en plausibiliteit.
En we bieden een jaarlijks overzicht en analyse van de grootste eindontvangers, laatstelijk in oktober in het RRF-jaarverslag 2025.
Dat gezegd hebbende, onderzoeken we verdere mogelijkheden om meer gegevens op te vragen en te verstrekken over de eindontvangers van RRF-middelen – zoals ik ook tijdens de hoorzitting over de kwijting heb vermeld.
Tijdens die hoorzitting bespraken we ook de bevindingen van het Europees Rekenkamer in haar jaarverslag.
De Commissie werkt al aan de uitvoering van de twee aanbevelingen van de Rekenkamer, namelijk over de uitvoeringsvertragingen door lidstaten in verband met belangrijke auditbevindingen.
Bovendien werkt de Commissie samen met de Rekenkamer aan zeven lopende prestatieaudits, die in 2026 worden gepubliceerd.
Zo publiceerde de ERK in oktober een audit over hoe de RRF een verbeterde zakelijke omgeving ondersteunt.
De ERK rondt ook haar audit over het bestrijden van fraude onder de RRF af, die begin 2026 wordt verwacht.
Tot slot is dit onze laatste bijeenkomst dit jaar.
We zullen begin volgend jaar weer bijeenkomen.
Er blijven dan nog maar enkele maanden over voor lidstaten om de uitvoering van de Faciliteit af te ronden.
We hebben al veel bereikt, maar we moeten blijven doorzetten.
De RRF is een cruciale motor geweest voor hervormingen en investeringen in uitdagende tijden.
In de komende maanden zullen we het hoge ambitieniveau handhaven en lidstaten ondersteunen om het beste uit de resterende tijd te halen.
Met dit in gedachten kijk ik uit naar onze discussie.
Dank u wel.




