De Europese Commissie stelt voor om de administratieve kosten voor bedrijven jaarlijks met €400 miljoen te verlagen. Dit komt bovenop de €8 miljard die al is bereikt door eerdere vereenvoudigingsinspanningen. Met een nieuwe categorie van kleine-middelgrote bedrijven zullen de maatregelen de nalevingsverplichtingen verlichten en zo middelen vrijmaken voor groei en investeringen in de interne markt. De maatregelen stimuleren het opschalen van mkbs, digitaliseren regelgevende processen, verminderen bureaucratie en ondersteunen het doel van de Commissie om de administratieve kosten tegen het einde van dit mandaat met 25% te verlagen en met 35% voor mkbs.
Gerichte ondersteuning voor kleine middelgrote bedrijven
Wanneer mkbs meer dan 250 werknemers hebben, worden ze volgens de huidige regels grote ondernemingen en krijgen ze te maken met een sterke toename van nalevingsverplichtingen. Deze cliff-edge kan groei ontmoedigen en de concurrentiepositie beperken. De Europese Commissie identificeert daarom een nieuwe categorie bedrijven, kleine middelgrote bedrijven (SMCs), d.w.z. bedrijven met minder dan 750 werknemers en een omzet tot €150 miljoen of activa tot €129 miljoen.
Deze kleine middelgrote bedrijven - bijna 38.000 in de EU - krijgen voor het eerst toegang tot bepaalde bestaande mkb-voordelen, zoals specifieke afwijkingen onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of vereenvoudigde regels, zoals prospectusregels die de notering van SMCs op de beurs eenvoudiger en minder kostbaar maken.
Vrijstelling van registratie van gefluoreerde broeikasgassen
Ongeveer 10.000 bedrijven hoeven in 2026 niet langer te registreren in de EU F-gasportaal onder de voorgestelde wijzigingen.
Momenteel moeten alle importeurs en exporteurs van producten die gefluoreerde gassen (F-gassen) bevatten, zich registreren. Ongeveer 2.000 nieuwe bedrijven vragen maandelijks om registratie, veelal kleine autobedrijven die een paar tweedehands autos importeren of exporteren met een F-gas in het airconditioningsysteem. De voorgestelde wijziging zal de nalevingslast voor kleinere bedrijven met beperkte handelsvolumes verminderen, terwijl de klimaatdoelstellingen van de Regeling behouden blijven.
Risicogebaseerd bijhouden van gegevens
Het voorstel van vandaag vereenvoudigt de verplichting tot het bijhouden van gegevens in de AVG, rekening houdend met de specifieke behoeften en uitdagingen van kleine en middelgrote bedrijven en organisaties, terwijl de rechten van individuen worden beschermd. Het voorstel vrijwaart SMCs en organisaties met minder dan 750 werknemers, naast mkbs.
Mkbs, SMCs en organisaties met minder dan 750 werknemers hoeven alleen gegevens bij te houden wanneer de verwerking van persoonsgegevens hoog risico is volgens de AVG. Door de vereisten voor het bijhouden van gegevens te concentreren op activiteiten met een hoog risico, kunnen organisaties hun middelen toewijden aan gebieden waar gegevensbescherming het belangrijkst is, terwijl hoge normen voor gegevensbescherming worden gehandhaafd.
Van papier naar digitaal
Het voorstel zal de digitale transitie versnellen door omslachtige papieren eisen in productwetgeving te elimineren. Huidige EU-regels vereisen nog steeds dat bedrijven papieren conformiteitsverklaringen, gebruiksinstructies en andere documenten verstrekken. Door deze eisen te digitaliseren, kunnen bedrijven informatie gemakkelijker indienen en verspreiden en kunnen nationale autoriteiten de naleving efficiënter controleren.
Rechtszekerheid door gemeenschappelijke specificaties
Bedrijven, waaronder mkbs en SMCs, zullen een duidelijk pad hebben om aan te tonen dat hun producten voldoen aan EU-vereisten, zelfs wanneer EU-brede geharmoniseerde normen niet beschikbaar zijn. Dit biedt hen meer rechtszekerheid, verlaagt de kosten en verhoogt de concurrentiekracht.
Soepelere invoering van zorgvuldigheidsverplichtingen voor batterijen
Om de batterij-industrie te helpen de uitdagingen van het sourcen van grondstoffen in onzekere tijden te navigeren, geeft de Commissie bedrijven meer tijd om zich voor te bereiden op nieuwe zorgvuldigheidsregels.
De deadline voor naleving van deze regels wordt met twee jaar uitgesteld, van 2025 tot 2027. Dit biedt ook meer tijd voor het opzetten van derde partij verificatie-instanties.
Bovendien worden de zorgvuldigheidsrichtlijnen een jaar voordat de verplichtingen van kracht worden gepubliceerd. Dit zal tijdige begeleiding geven aan bedrijven en helpen zorgen voor een soepelere implementatie van de nieuwe regels.
Achtergrond
Dit voorstel is het vierde Vereenvoudigings Omnibuspakket dat door de Europese Commissie onder dit mandaat wordt gepresenteerd, in een vastberaden inspanning van de gehele instelling om onnodige bureaucratie te verminderen en een regelgevingsomgeving te creëren die innovatie, groei, kwaliteitsbanen en investeringen stimuleert.
Omnibus I en II stroomlijnden regels voor duurzaamheidsrapportage en zorgvuldigheidsregels en EU-investeringen, wat resulteerde in ongeveer €6,3 miljard aan jaarlijkse administratieve verlichting. Omnibus III, gepresenteerd vorige week, richtte zich op het vereenvoudigen van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid, met besparingen tot €1,58 miljard per jaar voor boeren en €210 miljoen voor nationale administraties.
Het volgende Omnibuspakket, voorlopig gepland voor juni 2025, zal zich richten op defensie en streven naar het behalen van de investeringsdoelen die zijn uiteengezet in het Witboek, en innovatieve bedrijven laten floreren.
Dit zal worden gevolgd door een Omnibus voor de Chemische Industrie en een Digitaal pakket.
Deze verandering in regelgeving en bedrijfscultuur betreft de gehele Europese Commissie. Elke Commissie-dienst en lid van het College is belast met het leveren van deze rationalisatie-inspanning, het verminderen van administratieve lasten en het afstemmen van regels op de realiteiten ter plaatse.
Meer informatie is beschikbaar in onze Q&A. en onze factsheet.