Vanaf 12 oktober zullen de lidstaten beginnen met de invoering van het nieuwe digitale grenssysteem van Europa, het Entry/Exit System (EES), aan hun externe grenzen. Vanaf deze datum zullen de lidstaten beginnen met het elektronisch registreren van de gegevens van niet-EU-burgers die de externe grenzen van de EU oversteken voor kort verblijf (90 dagen in een periode van 180 dagen). Ze zullen dit geleidelijk doen, gedurende een periode van zes maanden.  

Tijdens de geleidelijke uitrol kunnen de lidstaten beslissen op welke grensovergangspunten ze het systeem willen implementeren en wanneer. Dit stelt de lidstaten in staat om te profiteren van het nieuwe systeem, terwijl ze ervoor zorgen dat grensautoriteiten, de transportsector en reizigers zich kunnen aanpassen aan de nieuwe procedures.  

Aan het einde van deze periode zal het EES volledig zijn geïmplementeerd bij alle grensovergangspunten en zal het afstempelen van paspoorten worden vervangen door elektronische registraties in het systeem. Het zal betrouwbare gegevens over grensoverschrijdingen bieden, overstayers systematisch detecteren en gevallen van document- en identiteitsfraude vaststellen.  

Met het toenemende gebruik van geautomatiseerde grenscontroles zal het reizen soepeler en veiliger worden voor iedereen. Bij die grensovergangspunten waar het EES is geïmplementeerd, zullen niet-EU-burgers hun paspoortgegevens, biometrische gegevens (gezichtsafbeelding en vingerafdrukken) en in- of uitreisgegevens laten registreren in het EES. Dit gebeurt bij de eerste binnenkomst en bij de eerste uitgang; voor elke volgende binnenkomst en uitgang is alleen een snelle verificatie nodig. Sommige landen kunnen besluiten hun processen verder te automatiseren met zelfbedieningssystemen. Het nieuwe systeem voldoet aan de hoogste normen van gegevens- en privacybescherming, zodat de persoonlijke gegevens van reizigers beschermd en veilig blijven. Het afstempelen van paspoorten zal doorgaan tijdens de overgangsperiode van zes maanden.

Reizigers kunnen actuele informatie en richtlijnen vinden op de officiële EES-website: travel-europe.europa.eu/ees.

Volgende stappen

Het EES zal geleidelijk worden uitgerold over een periode van 6 maanden, tot 9 april 2026. Vanaf 10 april 2026 zal het EES volledig operationeel zijn bij alle externe grensovergangspunten en zal het afstempelen van paspoorten worden vervangen door elektronische registraties in het systeem.

In de komende maanden zullen de Europese Commissie en eu-LISA (Europese Unie Agentschap voor het Operationeel Beheer van Grootschalige IT-systemen) de lidstaten blijven ondersteunen om de soepele implementatie van het systeem te waarborgen.

Informatiecampagnes en bewustwordingsactiviteiten op luchthavens en andere grensovergangspunten en consulaten in derde landen zijn aan de gang en zullen in de komende maanden doorgaan om reizigers door de nieuwe procedures te begeleiden.

Achtergrond

Het EES maakt deel uit van het Smart Borders-pakket, dat tot doel heeft het beheer van de externe grenzen van de EU te verbeteren door gebruik te maken van de nieuwste technologie en innovatieve oplossingen. Het pakket omvat de EES, het Europese Reisinformatie- en Autorisatiesysteem (ETIAS), en een uitgebreide en meer geharmoniseerde toepassing van de Geautomatiseerde Grenscontrole (ABC) systemen die door de lidstaten worden gebruikt. Samen zullen deze systemen een efficiëntere, veiligere en handigere reiservaring voor alle reizigers naar en vanuit de EU faciliteren. Reizigers die door de nieuwe regels worden getroffen, kunnen voorafgaand aan hun toegang tot het Schengengebied informatie over de nieuwe procedures verkrijgen op de Officiële Reizen Europa-website.

Voor meer informatie

Besluit van de Commissie tot bepaling van de datum vanaf wanneer het Entry/Exit System operationeel moet zijn

Officiële Reizen Europa-website

Entry/Exit System – Europese Commissie