De Europese Commissie heeft, op grond van de EU-fusievoorschriften, de voorgestelde overname van Spirit AeroSystems Holdings, Inc. (‘Spirit) door The Boeing Company (‘Boeing). De goedkeuring is afhankelijk van volledige naleving van de door de bedrijven aangeboden verplichtingen.

Onderzoek van de Commissie

De Commissie had zorgen dat de transactie, zoals aanvankelijk gemeld, de concurrentie op de wereldmarkten voor aerostructuren en grote commerciële vliegtuigen aanzienlijk zou verminderen. Spirit produceert en levert voornamelijk aerostructuren voor grote commerciële vliegtuigen. Deze aerostructuren worden gebruikt als input door fabrikanten en leveranciers van grote commerciële vliegtuigen, zoals Boeing en Airbus SE (‘Airbus).

In het bijzonder ontdekte het onderzoek van de Commissie dat, na de transactie, de samengevoegde entiteit:

  • de mogelijkheid en de prikkel zou hebben om te stoppen met het leveren van aerostructuren, of in ieder geval de leveringsvoorwaarden te verslechteren, aan fabrikanten van grote commerciële vliegtuigen, in het bijzonder Airbus;
  • toegang zou kunnen krijgen tot commercieel gevoelige informatie met betrekking tot Airbus en deze in haar voordeel zou kunnen gebruiken.

De voorgestelde remedies

Om de voorlopige concurrentiezorgen van de Commissie aan te pakken, bood Boeing aan om te desinvesteren (i) alle bedrijven van Spirit die momenteel Airbus van aerostructuren voorzien, inclusief alle benodigde activa en personeel, aan Airbus; en (ii) de site van Spirit in Maleisië - die momenteel onder anderen Airbus van aerostructuren voorziet - aan Composites Technology Research Malaysia Sdn. Bhd. (‘CTRM).

Deze structurele verplichtingen behandelen volledig de concurrentiezorgen die door de Commissie zijn vastgesteld. Ze zullen Airbus in staat stellen om de bedrijven van Spirit die momenteel aerostructuren aan Airbus leveren te integreren in de eigen operaties van Airbus, en zo zijn toeleveringsketen veilig te stellen. Ook zullen ze een nieuwe concurrerende kracht, CTRM, in staat stellen om de markt voor aerostructuren te betreden.

Na de positieve feedback die is ontvangen in het kader van de markttest, concludeerde de Commissie dat de transactie, zoals gewijzigd door de verplichtingen, geen concurrentiezorgen meer zou oproepen.

In haar beslissing keurde de Commissie Airbus en CTRM goed als geschikte kopers voor de gedesinvesteerde bedrijven. In het bijzonder stelde de Commissie vast dat elk bedrijf voldoet aan de relevante criteria van (i) onafhankelijk en niet verbonden te zijn met Boeing en Spirit; (ii) de financiële middelen, bewezen relevante expertise en de prikkel en mogelijkheid te hebben om elk gedesinvesteerd bedrijf te behouden en te ontwikkelen als een levensvatbare en actieve concurrerende kracht; en (iii) elk gedesinvesteerd bedrijf te verwerven zonder dat dit waarschijnlijk nieuwe concurrentieproblemen zal creëren of het risico met zich meebrengt dat de uitvoering van de verplichtingen vertraging oploopt.

De beslissing is afhankelijk van volledige naleving van de verplichtingen. Onder toezicht van de Commissie zal een onafhankelijke trustee de uitvoering ervan controleren.

Bedrijven

Boeing, met hoofdkantoor in de VS, ontwerpt, produceert en verkoopt commerciële vliegtuigen, evenals defensie-, ruimte- en veiligheidsystemen. Het biedt ook gerelateerde diensten op wereldwijde basis.

Spirit, met hoofdkantoor in de VS, produceert aerostructuren, die commerciële en militaire vliegtuigen en zakenjets bedienen. Het biedt ook aftersalesdiensten voor commerciële en militaire platforms op wereldwijde basis.

Airbus, met hoofdkantoor in Nederland en met zijn belangrijkste operationele kantoor in Frankrijk, is een toonaangevend wereldwijde lucht- en ruimtevaartbedrijf. Het ontwerpt, produceert en verkoopt commerciële vliegtuigen, evenals een breed scala aan defensie- en ruimteproducten.

CTRM, met hoofdkantoor in Maleisië, levert geavanceerde lucht- en ruimtevaartcomposieten, vooral composiet sub-assemblages, aan wereldwijde lucht- en ruimtevaartleveranciers. Het is volledig eigendom van het Maleisische geïntegreerde autobedrijf en defensieconcern DRB-HICOM.

Fusiecontrole regels en procedures

De transactie werd op 26 augustus 2025 aan de Commissie gemeld.

De Commissie heeft de taak om fusies en overnames te beoordelen waarbij bedrijven zijn betrokken met een omzet boven bepaalde drempels (zie artikel 1 van de EU-fusievoorschriften) en om concentraties te voorkomen die de effectieve concurrentie in de Europese Economische Ruimte of een substantieel deel daarvan aanzienlijk zouden belemmeren.

De overgrote meerderheid van de gemelde fusies vormt geen concurrentieproblemen en wordt na een routinematige beoordeling goedgekeurd. Vanaf het moment dat een transactie is gemeld, heeft de Commissie doorgaans een totaal van 25 werkdagen om te beslissen of goedkeuring wordt verleend (fase I) of om een diepgaand onderzoek te starten (fase II). Als er verplichtingen worden voorgesteld in fase I, heeft de Commissie 10 extra werkdagen, waardoor de totale duur van een fase I-zaak 35 werkdagen bedraagt, zoals in dit geval.

Meer informatie is beschikbaar op de website van de Commissie voor concurrentie, in het openbare caseregister onder het zaaknummer M.11578.