Dames en heren,
Het is een genoegen om hier vandaag te zijn. Ik ben blij dat de komende Maritieme Industriële Strategie uw focus is. De maritieme en havensectoren worden sterk beïnvloed door mondiale veranderingen en hebben een grote invloed op onze economie en levenswijze. Europa staat voor grote veiligheidsuitdagingen, zoals groeiende internationale concurrentie, toenemende protectionisme, en de strijd tegen klimaatverandering. Technologieën veranderen onze manier van leven en werken, wat ook invloed heeft op maritiem transport. Onze beleidsmaatregelen voor de maritieme en havensectoren weerspiegelen bredere EU-doelstellingen: het vergroten van de concurrentiekracht, versterken van de veiligheid en de strijd tegen klimaatverandering. Het Competitiviteitskompas en het Duurzaam Transport Investeringsplan zullen ons helpen deze ambities te realiseren, vooral voor maritieme en luchtvaartbrandstoffen en infrastructuur. We werken aan een duurzamere toekomst door EU-regels toe te passen en internationale ambities te stimuleren. Onze Industriële en Maritieme Strategie, samen met onze Havens Strategie, zal ervoor zorgen dat we klaar zijn voor deze nieuwe tijdperk en zelfs kunnen leiden. We richten ons op het vergroten van de concurrentiekracht, duurzaamheid en veerkracht van de Europese maritieme industrie en de bredere watergebonden waardeketen. Ons scheepsbouwindustrie leidt de wereld in het bouwen van complexe schepen en geavanceerde technologieën. Maar er is sterke wereldwijde concurrentie. Regels zoals FuelEU Maritime en het Emissieshandelsysteem bieden een duidelijke route naar het verminderen van broeikasgasemissies. Toch moeten we verder gaan. Het Competitiviteitskompas en de Clean Industrial Deal richten zich op decarbonisatie en lange termijn concurrentiekracht om nieuwe banen te creëren en economische groei te stimuleren. We willen onze maritieme industriële en technologische basis ondersteunen en de groene en digitale transformatie van het hele watergebonden ecosysteem bevorderen. We streven ernaar om de EU-leiderschap te versterken in complexe scheepsbouw en geavanceerde technologieën, terwijl we onze wereldwijde voorsprong in opkomende technologieën behouden. We moeten ook onze concurrentiekracht in de maritieme scheepvaart behouden, een essentiële pijler van de Europese economie. We willen ook onze blauwe economie stimuleren. Het is te vroeg om alle details van de Strategie te delen, maar ik kan enkele belangrijke gebieden noemen waarop we ons richten: onderzoek en innovatie bevorderen voor groene en digitale schepen en scheepsbouwprocessen, investeringen stimuleren voor de groene en digitale transitie, binnenlandse capaciteiten versterken en eerlijke concurrentievoorwaarden bevorderen, en samenwerking en synergieën bevorderen tussen EU-lidstaten en regios. We moeten ook arbeids- en vaardigheidstekorten aanpakken, die de groene en digitale transitie van de sector belemmeren en een directe impact hebben op de veiligheid. Deze strategie zal niet alleen reageren op aanbevelingen van de Draghi en Niinistö rapporten, maar ook de banden versterken tussen de defensie-industrie en andere strategische sectoren, waaronder scheepsbouw. De EU Havens Strategie is ook in aantocht. Havens zijn vitale multimodale knooppunten in de toeleveringsketen, verbinden zee en land, en worden centra voor duurzame energie, industriële activiteit, en de circulaire economie. Ze spelen ook een cruciale rol in militaire mobiliteit. De EU Havens Strategie zal zich richten op concurrentiekracht, veerkracht en duurzaamheid, veiligheid en beveiliging, en de digitaliseringskansen. De energietransitie biedt nieuwe kansen voor havens als productie- en importhubs voor schone energieën. We moeten ook focussen op weerbaarheid, defensie en veiligheid, vooral in het licht van de huidige geopolitieke situatie. Het is belangrijk dat we militaire goederen en troepen snel en efficiënt kunnen verplaatsen. De EU heeft vier prioritaire militaire mobiliteitscorridors geïdentificeerd en we werken aan het aanpakken van knelpunten die militaire bewegingen belemmeren. We moeten ook de complexe en uiteenlopende nationale wetten en procedures stroomlijnen en harmoniseren. Havens spelen een centrale rol in militaire mobiliteit in Europa en daarbuiten. We zullen ervoor zorgen dat voldoende EU-havens militaire mobiliteit mogelijk maken. Dit betekent dat havens uitgerust moeten zijn met gespecialiseerde infrastructuur voor het hanteren van grote en zware militaire uitrusting. Deze havens zullen ook voldoende opslag en sterke weg- en spoorverbindingen nodig hebben. Het eigendom en beheer van havens moeten duidelijk zijn, vooral tijdens crises. In vredestijd is het logisch om middelen en diensten te delen tussen civiele en militaire gebruikers, maar in een crisis moeten de strijdkrachten voorrang krijgen. Naast de algemene veiligheid moeten we ook de veiligheid van onze havens en de bredere maritieme sector overwegen. Cyberdreigingen, smokkel, georganiseerde misdaad, hybride en grijze zone tactieken zijn dagelijkse realiteit die de veiligheid en onze handelsroutes en toeleveringsketens beïnvloeden. Het beschermen van kritieke maritieme activa, inclusief havens, onderzeese kabels en energiecorridors, is nu dringend. De EU Defensie Strategie, de EU Paraatheidsstrategie en de Interne Veiligheidsstrategie, allemaal dit jaar gelanceerd, vormen het eerste deel van onze reactie. De komende EU Havens Strategie en Ocean Pact zullen het tweede deel vormen. Natuurlijk werken we niet alleen. De EU werkt nauw samen met gelijkgestemde partners, bilateraal en binnen kaders zoals de NAVO en de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Dit brengt me bij de onderhandelingen die momenteel in Londen plaatsvinden. Zoals u weet, bespreekt het IMOs Comité voor de Bescherming van het Mariene Milieu een laatste pakket maatregelen om te voldoen aan de IMO Strategie van 2023 voor het verminderen van gasemissies van schepen. In de EU erkennen we dat een wereldwijde uitdaging zoals klimaatverandering wereldwijde oplossingen vereist. Wereldwijde oplossingen zullen ook helpen om een gelijk speelveld voor havens te garanderen. We zijn vastbesloten om een ambitieus, robuust mondiaal akkoord te bereiken dat voor iedereen werkt. Voor ons is het belangrijk dat dit laatste pakket zowel een technische doelgerichte brandstofnorm als een broeikasgasemissies prijsmechanisme bevat. Deze zullen helpen om de doelen van de Strategie te bereiken, terwijl EU-belangen worden beschermd. Of we het nu hebben over decarbonisatie, digitalisering, veiligheid of concurrentiekracht, uw sector heeft duidelijk substantiële investeringen nodig. We moeten de haveninfrastructuur moderniseren en elke beschikbare kans grijpen. Dit gaat niet alleen om het veiligstellen van financiering. Onze strategieën zullen ook kijken naar hoe financiering gericht en geprioriteerd kan worden om te voldoen aan opkomende behoeften. We zullen binnenkort raadplegingen lanceren over zowel de Havens als Maritieme Strategieën, en ik moedig u sterk aan om uw mening te delen. We hebben uw input nodig. Dames en heren, de uitdagingen waarvoor we staan kunnen overweldigend aanvoelen, vooral in de huidige wereld van verschuivende realiteiten en onzekerheid. Maar we weten wat we moeten doen. En als we gefocust blijven op onze doelen, en vooral samen werken, ben ik ervan overtuigd dat we sterk genoeg zijn om deze tijden door te komen en een koers te zetten naar grotere welvaart. We kunnen dit. Samen. Dank u, en ik wens u een inspirerende conferentie toe.