Geachte Voorzitter,
Geachte Leden,
Het is een genoegen om voor de Commissie Verzoekschriften te verschijnen voor onze eerste gestructureerde dialoog van dit mandaat.
Ik kom net van een vergelijkbare bijeenkomst met de Commissie Constitutionele Zaken.
Ik was blij dat deze Commissie vorig jaar werd uitgenodigd voor mijn hoorzitting, en ik kijk ernaar uit om onze uitstekende samenwerking onder deze legislatuur voort te zetten.
Ik wil beginnen met het benadrukken van het belang dat de Commissie aan uw werk hecht.
Het betrekken van burgers blijft van het grootste belang, en verzoekschriften bieden een effectieve manier voor direct contact en open dialoog om ons te helpen de kwesties die het dagelijks leven van Europeanen beïnvloeden effectief te begrijpen.
Het is de taak van de Commissie om te reageren op alle verzoekschriften die u ons stuurt, en het is een taak die we ons inzetten te vervullen.
Bijvoorbeeld, in 2024 ontvingen we 374 verzoekschriften en hebben we op 521 gereageerd. Tot nu toe dit jaar hebben we 179 ontvangen en op 159 gereageerd.
Deze cijfers weerspiegelen de inspanning die de Commissie de afgelopen jaren heeft geleverd om de snelheid, kwaliteit en relevantie van onze bijdragen aan de antwoorden van het Parlement op de zorgen van Europeanen te verbeteren.
Dit omvat ook het schetsen van mogelijke oplossingen op Europees of nationaal niveau.
Echter, wanneer er verzoekschriften zijn die niet binnen de bevoegdheden van de EU vallen, moeten we eerlijk zijn tegen de burgers zodat we geen valse verwachtingen creëren.
Bij het bekijken van de ontvangen verzoekschriften zijn de belangrijkste onderwerpen het milieu, de economie en fundamentele rechten.
Deze sluiten grotendeels aan bij de prioriteiten van deze Commissie, zoals uiteengezet in de politieke richtsnoeren van voorzitter von der Leyen.
En ze werden weerspiegeld in het Werkprogramma van de Commissie 2025, dat eerder dit jaar werd aangenomen en zich richt op gedurfde actie om onze veiligheid, welvaart en democratie te versterken.
Het eenvoudiger en effectiever maken van onze regels, essentieel voor het stimuleren van concurrentievermogen en groei, ligt ten grondslag aan het Werkprogramma.
Laat me enkele van de belangrijkste initiatieven voor 2025 benadrukken.
Om onze welvaart en concurrentievermogen te versterken, hebben we het Concurrentiekompas aangenomen.
Om onze samenlevingen en ons unieke sociale model te versterken, zullen we prioriteit geven aan de voortzetting van de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten door middel van een nieuw actieplan.
Om onze kwaliteit van leven te behouden, hebben we onze Visie voor Landbouw en Voedsel gepresenteerd, een ambitieus routekaart over de toekomst van landbouw en voedsel in Europa.
Bovendien zullen we binnenkort het waterbestendigheidspakket presenteren.
Het beschermen van onze democratie en het handhaven van onze waarden is essentieel, en we zullen onze gelijkheidsstrategieën bijwerken.
Andere initiatieven richten zich op het versterken van onze defensie en veiligheid, het benutten van onze macht en het voorbereiden van onze Unie op de toekomst.
We moeten ook onze partnerschappen met gelijkgestemde partners over de hele wereld versterken.
Hier ben ik blij te kunnen zeggen – met mijn handelsrol – dat we aanzienlijke vooruitgang boeken.
Slechts vorige week heb ik een Digitaal Handelsakkoord met Singapore ondertekend namens de EU, naast het akkoord dat we eerder dit jaar met Zuid-Korea overeenkwamen.
Intern blijven we werken aan de goedkeuring en ondertekening van overeenkomsten met Mercosur en Mexico.
We hebben ook de lopende onderhandelingen met India, Indonesië, de Filipijnen, Thailand en Maleisië versneld.
Bovendien zijn we onlangs handelsonderhandelingen gestart met de VAE, wat kan dienen als een katalysator voor sterkere banden tussen de EU en de Gulf Cooperation Council, waarmee we ook onderhandelen over Strategische Partnerschapsovereenkomsten.
We maken ook gebruik van andere, flexibelere vormen van samenwerking.
Bijvoorbeeld, de Overeenkomst voor Duurzame Investeringsfacilitatie met Angola, die in 2024 van kracht werd.
En de start van gesprekken met Zuid-Afrika voor het eerste Schone Handel en Investeringspartnerschap om onze schone toeleveringsketens te versterken, die we hopen tegen eind 2025 af te ronden.
Een andere kernprioriteit onder dit mandaat is de uitvoering van EU-wetgeving, cruciaal voor het behoud van de geloofwaardigheid van de EU-instellingen.
Verzoekschriften spelen een sleutelrol bij het verhogen van het bewustzijn hierover.
In februari hebben we een Mededeling aangenomen over uitvoering en vereenvoudiging waarin onze visie wordt uiteengezet voor snelle en zichtbare verbeteringen voor Europeanen en Europese bedrijven.
Als het gaat om de handhaving van EU-wetgeving, onderneemt de Commissie actie waar nodig door gebruik te maken van de inbreukprocedure.
Een voorbeeld van een recente inbreukprocedure die is gestart na klachten en een verzoekschrift, betrof vertragingen in het betalen van onafhankelijke apotheken door het Roemeense ziekenfonds voor hun diensten.
De Commissie stuurde in februari van dit jaar een met redenen omkleed advies naar Roemenië.
Maar de inbreukprocedure is niet bedoeld om concrete oplossingen voor individuen te bieden of individuele genoegdoening te garanderen.
Het is eerder bedoeld om systemische problemen aan te pakken die een groot aantal mensen treffen, vaak over lidstaten heen.
Petitionarissen die wijzen op de verkeerde toepassing van EU-wetgeving in individuele gevallen zouden meer baat hebben bij de mechanismen die op nationaal niveau beschikbaar zijn, zoals nationale rechtbanken, regelgevende instanties of ombudsmannen.
Als het probleem een grensoverschrijdende dimensie heeft, kan het SOLVIT-netwerk snelle en flexibele oplossingen bieden.
We hebben uw oproepen gehoord voor meer transparantie en betere informatie-uitwisseling met betrekking tot de handhavingsacties van de Commissie.
De Commissie publiceert haar beslissingen over elke stap van een inbreukprocedure op de Europa-webpagina.
In de huidige versie van het inbreukregister kan het publiek zoeken naar gevallen met een link naar het Verzoekschriftenportaal van het Parlement.
Tools zoals deze maken het gemakkelijker om de voortgang van specifieke inbreuken te volgen en te verifiëren of er een verzoekschrift is gekoppeld aan lopende onderzoeken.
Het Verzoekschriftenportaal linkt nu ook naar het inbreukregister, waardoor degenen die een verzoekschrift willen indienen kunnen controleren of er al een inbreukprocedure aan de gang is over hun onderwerp.
Bovendien heeft de Commissie onlangs een nieuwe Europa-webpagina gepubliceerd om gebruiksvriendelijke informatie te geven over inbreukzaken, de omzetting van richtlijnen en EU Pilot-dialogen.
Laat me dit punt afsluiten door te benadrukken dat de Commissie zich blijft inzetten om verdere inbreukgerelateerde kwesties aan te pakken.
Ten slotte wil ik uw commissie prijzen voor uw werk aan Europese burgerinitiatieven.
In het bijzonder voor het pleiten voor het vergroten van de impact van ECIs en voor het bijdragen aan de organisatie van openbare hoorzittingen voor succesvolle initiatieven.
Ik ben verheugd te zien dat het ECI bloeit, sinds ik betrokken was bij de oprichting ervan in 2012.
Het is uitgegroeid tot een krachtig democratisch instrument, een uniek bottom-up mechanisme dat burgers in staat stelt invloed uit te oefenen op het EU-beleid en voorstellen te doen voor actie op EU-niveau.
Verschillende wetgevingshandelingen zijn in gang gezet door succesvolle ECIs, zoals de herziene drinkwaterrichtlijn, de verordening over de transparantie en duurzaamheid van de risicobeoordeling in de voedselketen, en de natuurherstelwet.
Ik heb het genoegen gehad om deel te nemen aan recente ECI-evenementen, waaronder de ECI-dag.
De volgende openbare hoorzitting zal zijn over het succesvolle ECI over Cohesiebeleid voor de gelijkheid van de regios en duurzaamheid van de regionale culturen.
Ik zal hier stoppen, en ik kijk uit naar onze uitwisseling.
Dank u.