Vandaag presenteer ik het Simple Market Package om zakendoen in Europa eenvoudiger en soepeler te maken, zonder in te boeten op de unieke sociale en milieustandaarden. Bedrijven moeten tegenwoordig eerst Europees worden voordat ze internationaal gaan. De interne markt is een cruciaal concurrentie-instrument dat we zelf beheersen, en biedt autonome actie voor Europa.
Deze strategie integreert de interne markt verder, in balans met externe bescherming. Het weerspiegelt de hervorming van de douane-unie, en dringt er bij de lidstaten op aan om belangrijke hervormingen te versnellen. We stellen een verschuiving voor van een horizontale naar een sectorale aanpak, waarbij sector-specifieke belemmeringen voor Europees worden aangepakt.
De interne markt is de beste toevlucht in de huidige onzekerheid, met barrières binnen de EU-markt die gelijkstaan aan aanzienlijke tarieven op goederen en diensten. Politieke wil van de lidstaten kan verandering teweegbrengen.
Onze nieuwe aanpak is concreet, met de focus op tien belangrijkste barrières met specifieke oplossingen, vooral in impactvolle diensten zoals bouw en financiën. Het vereenvoudigen van regels voor MKB en ETIs en het toegankelijk maken van de markt voor consumenten met digitale oplossingen zijn prioriteiten.
We benadrukken de rol van nationale regeringen als co-piloten, met staatsspecifieke aanbevelingen en een Single Market sherpa voor politieke verheffing. Strikte inbreukprocedures zullen volgen als samenwerking faalt.
Voorbeelden zijn het harmoniseren van professionele erkenning en etikettering om processen te vereenvoudigen en kosten te verlagen. We stellen een 28e regime voor om de markttoetreding te vergemakkelijken en een digitale transformatie van de markt.
Bij standaarden behouden we het recht om deze vast te stellen voor tijdige aanpassing van de industrie. Deze maatregelen, naast telecomwetten en beschikbaarheid van bouwdiensten, zijn bedoeld om de interne markt te ontsluiten.
Bovendien definiëren we kleine midcaps voor gerichte ondersteuning, waarbij ze worden afgestemd op MKBs waar dat gunstig is, en eerlijke concurrentie zonder groei te belemmeren.
Met het Simple Market Package implementeren we de Competitiveness Compass, promoten we harmonisatie van de interne markt en voorspelbaarheid van bedrijven. We herstellen de vaart, eenvoud en kracht van de markt, afhankelijk van de inzet van collegas omdat de interne markt iedereen aangaat.
Dank u.