We hebben als samenleving te lang nagelaten om de digitale leefwereld – ooit begonnen als het vrije internet – op dezelfde manier te normeren als onze fysieke wereld. We maken ons oprecht zorgen dat we pas over enkele decennia hiervan de gevolgen voor komende generaties zullen zien. Het overkomt de samenleving, en het overkomt de politiek. De ontwikkelingen gaan zo snel dat er onvoldoende tijd is voor reflectie. Harmen Krul schreef daarom een opiniestuk in het Algemeen Dagblad over het beter beschermen van kinderen tegen verslavende telefoonspellen.
Lees Harmens opiniestuk in het AD van 17 mei hier
Bescherm kinderen beter tegen verslavende telefoonspellen
Ouders met (jonge) kinderen zullen het wel herkennen. Naast dat de telefoon voor veel kinderen een manier is om te communiceren met anderen en gebruik te maken van social media, worden er ook veel spelletjes gespeeld: Candy crush, Clash Royale of FIFA Mobile. Vaak uren per dag. Het is een treffend voorbeeld van hoe digitale technologie een verlengstuk van onszelf en onze kinderen is geworden en niet meer weg te denken is uit ons leven.
Toch beseffen de meeste mensen niet dat er een probleem is met deze online games. Deze games bevatten een waaier aan misleidende technieken; nauwkeurig ontworpen om jongeren te verleiden om vooral zoveel mogelijk geld uit te geven. Loot boxes, digitale schatkistjes met willekeurige items die je alleen voor echt geld kunt kopen, zijn zo ontworpen dat de kans op herhaalaankopen stijgt met de hoeveelheid verkochte pakjes. Denk aan het pakje digitale voetbalplaatjes – waar je nou net nooit de voetballer in aantreft waar je op hoopt. Boven op deze loot boxes vormen stiekeme dataverzameling en andere verslavingsgevoelige technieken zoals beloningen voor dagelijks inloggen de kern van het verdienmodel van game-aanbieders.
Deze games zijn dus niet zo onschuldig als ze lijken. Het behoeft geen betoog dat kinderen en jongeren extra gevoelig zijn voor deze technieken, die leiden tot onbewuste uitgaven geregeld zonder toezicht van ouders, extra verslaving, te veel schermtijd en schending van privacy.
We hebben als samenleving te lang nagelaten om de digitale leefwereld – ooit begonnen als het vrije internet – op dezelfde manier te normeren als onze fysieke wereld. We maken ons oprecht zorgen dat we pas over enkele decennia hiervan de gevolgen voor komende generaties zullen zien. Het overkomt de samenleving, en het overkomt de politiek. De ontwikkelingen gaan zo snel dat er onvoldoende tijd is voor reflectie.
Reflectie moet samengaan met actie. De Tweede Kamer stemde bijvoorbeeld al in 2022 in met een motie die vroeg om een verbod op loot boxes. Het kabinet verwijst keer op keer naar nieuwe Europese wetgeving om dit te regelen. Maar we weten niet alleen dat dit nog te lang gaat duren, we ontvangen inmiddels ook signalen dat deze wetgeving onder druk van de Amerikaanse tech-oligarchie wordt afgezwakt. Dat mag de Europese Unie zich niet laten gebeuren.
Het goede nieuws is dat we ook nu al wat kunnen doen. In het Verenigd Koninkrijk vond onderzoeker en expert Leon Xiao dat van de 141 populairste games slechts acht zich aan de regels houden die nu al gelden op het gebied van reclame en adverteren. Dit speelt natuurlijk niet alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar net zo goed in Nederland.
De oplossing ligt dus in strenge handhaving door de toezichthouders, zoals de ACM, met meer middelen. En laten we dan beginnen met de top-50 Nederlandse online games. Zo houden we het overzichtelijk en kunnen de grootste overtreders snel worden aangepakt. Daar kan vandaag nog mee gestart worden.