Gepubliceerd op: 18 november 2025, 10.31 uur

De laatste fase van het project verruiming Julianakanaal is aangebroken. Dat betekent dat we langzaamaan de werkterreinen weer in hun oorspronkelijke staat terug gaan zien.

De gehuurde en geleende percelen doen geen dienst meer als opslag of bouwterrein en zijn hersteld als landbouwgrond.

Percelen niet meer allemaal nodig

Van den Herik heeft de gronden netjes gemaakt en ingezaaid met een groenbemester. Het grootste deel van de percelen kunnen we uiterlijk 31 december 2025 weer teruggeven aan de pachters. Enkele percelen zijn nog nodig voor onze werkzaamheden aan het kanaal. Zeker ook het perceel waar de bouwkeet op staat, dat huren we nog een tijdje langer.

Een klein deel van het opslagdepot aan de Obbichterweg blijft ook nog even in gebruik. Daar ligt namelijk nog een berg vrijgekomen asfalt, die Rijkswaterstaat straks opnieuw kan gebruiken bij de verbreding van de A2. Zo worden vrijgekomen materialen ook weer netjes hergebruikt in de omgeving. Al de vrijgekomen grond uit het kanaal is inmiddels afgevoerd.

Wegen en bomen

Sinds 2016 is de Oostelijke Kanaalweg in gebruik als onderdeel van het werkterrein voor de verruiming van het Julianakanaal. Deze heeft jarenlang dienstgedaan als handige aan- en afvoerroute voor materialen. Binnenkort rijdt er weer bestemmingsverkeer overheen en kunnen ook de boeren deze volledig nieuw geasfalteerde route weer nemen.

Eind november plant Van den Herik een nieuwe bomenrij langs het kanaal aan. Het gaat om zo’n 80 zomerlindes die een plekje krijgen tussen de kanaalboulevard en de brug van Obbicht.

We werken ook nog aan het inspectiepad tussen brug Berg en brug Obbicht. Dat voorzien we begin december van een nieuwe laag asfalt. In opdracht van de gemeente Stein gaat Van den Herik ook aan de slag met de inspectiepaden ter hoogte van Urmond.

Over 30 jaar weten wat er op de bodem ligt

Ondanks dat dadelijk alle werkzaamheden buiten klaar zijn, is Van den Herik nog druk bezig met het opleverdossier dat hoort bij de overdracht aan Rijkswaterstaat. Daar staat onder andere in wat er buiten gemaakt is met de bijbehorende certificaten, de technische tekeningen van het werk en de kwaliteitscontroles. Daardoor weten we over 30 jaar nog steeds wat hier op de bodem van het kanaal ligt.