- Vanaf 2036 kunnen vijf procentpunten van de emissiereducties komen via internationale koolstofkredieten
- Het EU-emissiehandelssysteem ETS2, dat CO2-uitstoot van brandstofverbranding in gebouwen en wegvervoer dekt, wordt uitgesteld tot 2028
- Voortgangsrapport om de twee jaar met mogelijkheid tot herziening van het 2040-doel
De medewetgevers zijn het eens geworden over een reductiedoel van 90% voor broeikasgasemissies tegen 2040, vergeleken met 1990, om een klimaatneutraal EU tegen 2050 te bereiken.
Op dinsdagavond bereikten onderhandelaars van het Parlement en de Raad een voorlopig politiek akkoord over een wijziging van de EU-klimaatwet, waarin een nieuw, tussentijds en bindend EU-klimaatdoel voor 2040 wordt vastgesteld: een vermindering van netto broeikasgasemissies met 90% ten opzichte van 1990.
Flexibiliteit voor lidstaten
De medewetgevers zijn overeengekomen nieuwe flexibiliteiten in te voeren voor het behalen van het 2040-doel, omdat zij geloven dat de groene transitie en het verbeteren van de EU-concurrentiekracht hand in hand gaan.
Vanaf 2036 kunnen tot vijf procentpunten van de emissiereducties (twee procentpunten meer dan voorgesteld door de Commissie) komen uit hoogwaardige internationale koolstofkredieten die compatibel zijn met de Parijs-overeenkomst. Na een impuls van het Parlement zijn er extra waarborgen voor internationale koolstofkredieten opgenomen, waaronder het voorkomen van financiering van projecten in partnerlanden die in strijd zijn met de strategische belangen van de EU.
De Commissie zal verschillende opties analyseren voor de rol van internationale kredieten in de komende EU-klimaatwetgeving om het 2040-doel te bereiken en deed hierbij een verklaring waarin de noodzaak wordt benadrukt om de stabiliteit van het EU-emissiehandelssysteem (EU ETS) te waarborgen.
Het akkoord omvat ook de mogelijkheid om binnenlandse permanente koolstofverwijderingen te gebruiken ter compensatie van moeilijk te verminderen emissies in het ETS, evenals verbeterde flexibiliteit binnen en tussen sectoren en instrumenten om zo kosteneffectief mogelijke doelstellingen te bereiken.
De invoering van de EU’s ETS2 wordt ook met een jaar uitgesteld van 2027 naar 2028. ETS2 dekt CO2-uitstoot van brandstofverbranding in gebouwen en wegvervoer.
Herziening van het 2040-doel
De Commissie zal elke twee jaar de voortgang beoordelen, rekening houdend met de meest recente wetenschappelijke gegevens, technologische ontwikkelingen en de internationale concurrentiekracht van de EU.
De beoordeling zal de status van nettoverwijderingen op EU-niveau vergelijken met wat nodig is om het 2040-doel te halen, evenals opkomende implementatieproblemen en het potentieel om de industriële concurrentiekracht van de EU te versterken. Ook zal de beoordeling trends in energieprijzen en de gevolgen daarvan voor bedrijven en huishoudens meenemen.
Na de conclusies van de beoordeling zal de Commissie indien nodig een wijziging van de EU-klimaatwet voorstellen. Dit kan inhouden dat het 2040-doel wordt aangepast of dat aanvullende maatregelen worden genomen om het ondersteunende kader te versterken - bijvoorbeeld om de concurrentiekracht, welvaart en sociale stabiliteit van de EU te waarborgen.
Vervolgstappen
Het Parlement zal nu stemmen over het informele akkoord en de Raad moet het ook goedkeuren. Het zal in werking treden 20 dagen na publicatie in het Publicatieblad van de EU.
Achtergrond
De Europese Klimaatwet maakt het doel van klimaatneutraliteit tegen 2050 wettelijk bindend voor alle EU-lidstaten. Ook stelt zij een wettelijk bindend doel vast voor de EU om de netto broeikasgasemissies tegen 2030 met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990.




