Persberichten
  • Verbeterd voertuigontwerp om het verwijderen van materialen, onderdelen en componenten voor hergebruik en recycling te vergemakkelijken
  • Bindende doelstellingen voor het gebruik van gerecyclede materialen in nieuwe voertuigen
  • Versterkte producentenverantwoordelijkheid voor de inzameling en behandeling van end-of-life voertuigen (ELVs)
  • Van de 285,6 miljoen motorvoertuigen op EU-wegen bereiken jaarlijks 6,5 miljoen het einde van hun levensduur

Vroeg op vrijdagochtend bereikten het Parlement en de Raad een voorlopig akkoord over nieuwe EU-regels voor circulariteit die de gehele levenscyclus van voertuigen bestrijken, van ontwerp tot uiteindelijke end-of-life behandeling.

Verbeterd voertuigontwerp en gebruik van gerecyclede materialen

Volgens het overeengekomen ontwerp moeten alle nieuwe voertuigen zo worden ontworpen dat zoveel mogelijk onderdelen en componenten gemakkelijk kunnen worden verwijderd door erkende behandelingsfaciliteiten.

De medewetgevers kwamen overeen dat het plastic dat in elk nieuw voertuigtype wordt gebruikt binnen zes jaar na inwerkingtreding van de regels minimaal 15% gerecycled plastic moet bevatten en binnen tien jaar 25%. 20% van deze doelstellingen moet worden bereikt door het gebruik van plastic gerecycled uit end-of-life voertuigen of uit onderdelen en componenten die tijdens de gebruiksfase uit voertuigen zijn verwijderd (gesloten lus).

Ze kwamen ook overeen dat de Commissie doelstellingen moet vaststellen voor gerecycled staal en aluminium (twee jaar na inwerkingtreding van de verordening), na afronding van haalbaarheidsstudies. De haalbaarheid om aanvullende doelstellingen voor gerecyclede kritieke grondstoffen in te voeren, zal ook worden geëvalueerd.

Overdracht van eigendom van gebruikte voertuigen binnen de EU

Het akkoord bevat een reeks vereisten waaraan moet worden voldaan bij de overdracht van eigendom van gebruikte voertuigen, zonder onnodige lasten voor burgers op te leggen. De documentatie die vereist is wanneer een economische operator een voertuig verkoopt aan een natuurlijke of rechtspersoon bestaat uit een beoordeling dat het voertuig geen ELV is of een geldig keuringsbewijs. Een natuurlijke persoon hoeft deze documentatie alleen te verstrekken als het voertuig als totaal economisch verlies is verklaard of als de verkoop uitsluitend online wordt afgesloten.

Strengere regels voor end-of-life beheer en betere handhaving

Drie jaar na inwerkingtreding van de nieuwe regels krijgen fabrikanten een uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, dat wil zeggen dat zij de kosten van de inzameling en behandeling van voertuigen die hun end-of-life stadium hebben bereikt, moeten dekken.

Specifieke vereisten gelden voor de verplichte verwijdering van bepaalde onderdelen en componenten, evenals van vloeistoffen, vloeistoffen en gevaarlijke stoffen, vóór het versnipperen of samendrukken. Nationale autoriteiten moeten inspectiestrategieën opzetten om illegale activiteiten tijdens de inzameling, behandeling en export van ELVs op te sporen.

Versterking van exportregels voor gebruikte voertuigen

Om illegale behandeling en export van ELVs te voorkomen en het probleem van ontbrekende voertuigen aan te pakken, kwamen de onderhandelaars overeen tot een exportverbod voor niet-wegwaardige voertuigen (vijf jaar na inwerkingtreding van de verordening). Het akkoord verduidelijkt de criteria die bepalen wanneer een gebruikt voertuig als ELV kwalificeert, evenals de benodigde documentatie voor douaneautoriteiten.

Quote

Co-rapporteurs Jens Gieseke (EPP, DE), van de Commissie Milieu, en Paulius Saudargas (EPP, LT), van de Commissie Interne Markt, zeiden: We zetten belangrijke stappen om de transitie van de auto-industrie naar een circulaire economie te stimuleren. We bevorderen hulpbronnenzekerheid, beschermen het milieu en zorgen voor duurzaamheid. Om overbelasting van de industrie te voorkomen, hebben we realistische doelstellingen vastgesteld en minder bureaucratie en eerlijkere concurrentie gegarandeerd.

Volgende stappen

Het voorlopige akkoord moet worden goedgekeurd door zowel het Parlement als de Raad voordat de nieuwe regels in werking kunnen treden.

Achtergrond

Op 13 juli 2023 stelde de Commissie een nieuwe verordening voor over circulariteitseisen voor voertuigontwerp en verbeterd beheer van end-of-life voertuigen, in lijn met de doelstellingen van de Europese Green Deal en het actieplan circulaire economie.

In 2023 werden 14,8 miljoen motorvoertuigen geproduceerd in de EU, terwijl 12,4 miljoen voertuigen werden geregistreerd. Er zijn 285,6 miljoen motorvoertuigen op EU-wegen en elk jaar bereiken ongeveer 6,5 miljoen voertuigen het einde van hun levensduur.