De Europese Commissie neemt maatregelen tegen verschillende EU-lidstaten die de Commissie niet hebben geïnformeerd over maatregelen om EU-richtlijnen om te zetten in hun nationale wetgeving. Deze lidstaten hebben er niet in geslaagd drie EU-richtlijnen met betrekking tot energie en financiële diensten volledig om te zetten. De deadline voor de omzetting van deze richtlijnen is onlangs verstreken en de Commissie dringt er bij hen op aan onmiddellijk actie te ondernemen om hun wetgeving in overeenstemming te brengen met de EU-vereisten. De Commissie stuurt een ingebrekestelling naar deze lidstaten, waarbij zij twee maanden de tijd krijgen om te reageren en de omzetting van de richtlijnen te voltooien. Als zij dit niet doen, kan de Commissie overgaan tot een volgende stap en een gemotiveerd advies uitbrengen.
De Commissie roept lidstaten op de versterkte regels voor energie-efficiëntie om te zetten
De Europese Commissie heeft besloten om inbreukprocedures te starten door ingebrekestellingen te sturen naar België, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Ierland, Griekenland, Spanje, Frankrijk, Kroatië, Italië, Cyprus, Letland, Litouwen, Luxemburg, Hongarije, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Finland en Zweden wegens het niet communiceren van de volledige omzetting van de herziene Energie-efficiëntie Richtlijn (EU) 2023/1791. De richtlijn werd in 2023 aangenomen en lidstaten moesten de omzetting van de richtlijn uiterlijk 11 oktober 2025 melden, behalve voor enkele specifieke bepalingen, zoals rapportage, die specifieke deadlines hadden. De nieuwe regels stellen een bindend doel om een algehele vermindering van het eindenergieverbruik in de EU van 11,7% te bereiken tegen 2030 (vergeleken met de projecties van 2020). De richtlijn vereist ook dat de publieke sector het goede voorbeeld geeft door haar eigen eindenergieverbruik jaarlijks met 1,9% te verminderen (vergeleken met 2021) en jaarlijks ten minste 3% van de openbare gebouwen te renoveren. De nieuwe regels bevorderen ook de oprichting van one-stop shops op nationaal niveau, die gratis advies, begeleiding en praktische ondersteuning bieden voor energie-efficiëntie en renovatiemaatregelen, waardoor dit proces vooral voor kwetsbare huishoudens en bewoners van slecht presterende gebouwen gemakkelijker wordt. Lidstaten moeten ervoor zorgen dat datacenters rapporteren over energie-efficiëntiegegevens. De richtlijn bevordert energie-efficiëntiediensten, onder andere via energiedienstverleners en innovatieve financieringsoplossingen. Tot nu toe heeft alleen Tsjechië de volledige omzetting van de richtlijn binnen de wettelijke termijn gemeld. De Commissie stuurt daarom ingebrekestellingen naar de overige 26 lidstaten. Zij hebben nu twee maanden om te reageren, hun omzetting te voltooien en de Commissie te informeren. Bij uitblijven van een bevredigend antwoord kan de Commissie besluiten een gemotiveerd advies uit te brengen.
De Commissie roept lidstaten op de bijgewerkte lijst van grondstoffen voor de productie van biobrandstoffen en biogas in de transportsector om te zetten
De Europese Commissie heeft besloten inbreukprocedures te starten door ingebrekestellingen te sturen naar België, Tsjechië, Denemarken, Duitsland, Estland, Ierland, Griekenland, Spanje, Kroatië, Letland, Malta, Nederland, Oostenrijk, Portugal en Finland wegens het niet volledig omzetten in nationale wetgeving van de wijzigingen in bijlage IX van de Hernieuwbare-Energie Richtlijn (Richtlijn (EU) 2018/2001) door de Gedelegeerde Richtlijn (EU) 2024/1405. Bijlage IX bevat een lijst van grondstoffen die voornamelijk worden gebruikt voor de productie van biogas en geavanceerde biobrandstoffen (deel A), en andere biobrandstoffen en biogas (deel B). Biobrandstoffen en biogas geproduceerd uit grondstoffen die in bijlage IX zijn opgenomen, worden gebruikt in de transportsector. Deze brandstoffen worden bevorderd in de Hernieuwbare-Energie Richtlijn omdat ze een beter milieueffect hebben dan conventionele biobrandstoffen (biobrandstoffen geproduceerd uit voedsel- en voedergewassen). Gedelegeerde Richtlijn (EU) 2024/1405 heeft de lijst in bijlage IX gewijzigd door nieuwe grondstoffen toe te voegen aan zowel deel A als deel B. De wijzigingen moesten uiterlijk 14 september 2025 worden omgezet. Tot nu toe hebben 15 lidstaten de volledige omzetting van de wijzigingen in bijlage IX van de Hernieuwbare-Energie Richtlijn niet gemeld binnen de wettelijke termijn. De Commissie stuurt daarom ingebrekestellingen naar deze lidstaten. Zij hebben nu twee maanden om te reageren, hun omzetting te voltooien en de Commissie te informeren. Bij uitblijven van een bevredigend antwoord kan de Commissie besluiten een gemotiveerd advies uit te brengen.
De Commissie roept lidstaten op de gewijzigde richtlijn over markten voor financiële instrumenten volledig om te zetten
De Europese Commissie heeft besloten inbreukprocedures te starten door een ingebrekestelling te sturen naar België, Bulgarije, Duitsland, Estland, Griekenland, Spanje, Frankrijk, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal en Roemenië wegens het niet volledig omzetten van Richtlijn (EU) 2024/790. Deze richtlijn wijzigde de richtlijn over markten voor financiële instrumenten (Richtlijn (EU) 2014/65/EU) om samenhang te waarborgen met de verordening markten voor financiële instrumenten (Verordening (EU) nr. 600/2014, MiFIR). Lidstaten moesten Richtlijn (EU) 2024/790 uiterlijk 29 september 2025 omzetten in nationale wetgeving. Deze richtlijn vereist dat lidstaten sancties voorzien voor overtredingen van bepaalde nieuwe bepalingen in MiFIR met betrekking tot de geconsolideerde tapes. Geconsolideerde tapes zijn gecentraliseerde gegevensfeeds die de prijzen en volumes van financiële instrumenten, zoals aandelen en obligaties, van honderden handelsplaatsen in alle lidstaten samenbrengen in één informatiestroom, die voor iedereen gelijk toegankelijk is. Door bijna realtime informatie te bieden over prijscondities op EU-venues, stellen geconsolideerde tapes gebruikers, zoals investeerders en makelaars, in staat beter geïnformeerde beslissingen te nemen. Volledige implementatie van de wetgeving is essentieel voor het succesvolle lanceren van de geconsolideerde tapes en de soepele toepassing van het MiFIR-kader. De Commissie stuurt daarom ingebrekestellingen naar deze lidstaten. Zij hebben twee maanden om te reageren, hun omzetting te voltooien en de Commissie te informeren. Bij uitblijven van een bevredigend antwoord kan de Commissie besluiten een gemotiveerd advies uit te brengen.



