Vandaag is de Europese Commissie formeel een procedure gestart om te beoordelen of Google eerlijke, redelijke en niet-discriminerende toegangsvoorwaarden toepast op de websites van uitgevers in Google Search, wat een verplichting is onder de Digital Markets Act (DMA).

Het monitoringswerk van de Commissie heeft aanwijzingen opgeleverd dat Google, op basis van haar site reputation abuse policy, nieuwsmedia en andere websites en inhoud van uitgevers in de Google-zoekresultaten degraderen wanneer die websites inhoud van commerciële partners bevatten. Volgens Google is dit beleid bedoeld om praktijken aan te pakken die naar verluidt bedoeld zijn om de rangschikking in zoekresultaten te manipuleren.

Het onderzoek van de Commissie richt zich specifiek op Googles site reputation abuse policy en hoe dat beleid van toepassing is op uitgevers. Dit beleid lijkt direct invloed te hebben op een gebruikelijke en legitieme manier voor uitgevers om hun websites en inhoud te gelde te maken.

Daarom onderzoekt de Commissie of de degradaties van websites en inhoud van uitgevers door Alphabet in Google Search de vrijheid van uitgevers om legitieme bedrijfsactiviteiten uit te voeren, te innoveren en samen te werken met externe contentaanbieders kunnen beïnvloeden.

De start van de procedure prejudiceert geen bevinding van niet-naleving. Het geeft alleen aan dat de Commissie de zaak verder zal onderzoeken.

Volgende stappen

Als de Commissie bewijs van niet-naleving vindt, zal zij Alphabet informeren over haar voorlopige bevindingen en uitleggen welke maatregelen zij overweegt te nemen of welke Alphabet moet nemen om de zorgen van de Commissie effectief aan te pakken.

De Commissie streeft ernaar haar onderzoek binnen 12 maanden na de opening van de procedure af te ronden.

In geval van een overtreding kan de Commissie boetes opleggen tot 10% van de totale wereldwijde omzet van het bedrijf. Dergelijke boetes kunnen oplopen tot 20% bij herhaalde overtredingen. Bovendien kan de Commissie bij systematische overtredingen aanvullende maatregelen nemen, zoals het verplichten van een poortwachter om een bedrijf of delen daarvan te verkopen, of het verbieden van de poortwachter om aanvullende diensten te verwerven die verband houden met de systematische niet-naleving.

Achtergrond

De DMA heeft tot doel betwistbare en eerlijke markten in de digitale sector te waarborgen. Het reguleert poortwachters, dit zijn grote digitale platforms die een belangrijke toegangspoort vormen tussen zakelijke gebruikers en consumenten, waarvan de positie hen de macht kan geven om een knelpunt te creëren in de digitale economie.

Op 6 september 2023 heeft de Commissie de online zoekmachine Google Search van Alphabet aangewezen als een kernplatformdienst onder de DMA. Alphabet moest uiterlijk op 7 maart 2024 volledig voldoen aan alle DMA-verplichtingen voor zijn online zoekmachine Google Search.

De opening van de procedure tegen Alphabet vandaag is het gevolg van zorgen dat Alphabet mogelijk niet voldoet aan de verplichtingen van artikel 6(12) DMA en artikel 6(5) DMA om transparante, eerlijke en niet-discriminerende voorwaarden toe te passen op de rangschikking van Google Search.