De Europese Commissie nodigt uit tot het geven van commentaar op toezeggingen van SAP om mogelijke mededingingsbeperkende praktijken aan te pakken bij het leveren van onderhouds- en ondersteuningsdiensten voor een on-premises type software, gelicentieerd door SAP, gebruikt voor het beheer van bedrijfsactiviteiten en Enterprise Resource Planning (ERP) genoemd.
Het onderzoek van de Commissie
SAP is een in Duitsland gevestigd multinationaal bedrijf dat softwareapplicaties ontwikkelt voor bedrijven om hun bedrijfsactiviteiten te beheren. Dit omvat ERP-software, die bedrijfsfuncties ondersteunt zoals het beheren van bedrijfsfinanciën, personeelszaken en projectbeheer. De ERP-software van SAP kan on-premises worden geleverd - wanneer de software draait op de eigen servers van de klant - of via de cloud - wanneer deze wordt gehost op de servers van SAP en via internet wordt geleverd. SAP biedt ook onderhouds- en ondersteuningsdiensten voor haar ERP-software, waaronder regelmatige updates en technische ondersteuning voor haar zakelijke klanten om de software operationeel te houden. Andere bedrijven bieden ook onderhouds- en ondersteuningsdiensten voor SAPs on-premises ERP-software, in concurrentie met SAP, vaak tegen betere commerciële voorwaarden, zoals prijs.
Op 25 september 2025 opende de Commissie een formeel onderzoek en stelde voorlopig vast dat SAP dominant is op de markt voor onderhouds- en ondersteuningsdiensten van SAPs on-premises ERP-software. De Commissie heeft aanwijzingen dat SAP zich schuldig heeft gemaakt aan de volgende vier praktijken:
- SAP vereist van haar onderhouds- en ondersteuningsklanten dat zij (i) onderhouds- en ondersteuningsdiensten van SAP afnemen voor al hun SAP on-premises ERP-software, en (ii) hetzelfde type onderhoud en ondersteuning kiezen onder dezelfde prijsvoorwaarden voor al hun SAP on-premises ERP-software. Dit kan klanten verhinderen om onderhouds- en ondersteuningsdiensten van verschillende leveranciers te combineren, ondanks dat dit voor hen handiger zou zijn;
- SAP voorkomt dat klanten onderhouds- en ondersteuningsdiensten voor ongebruikte softwarelicenties kunnen beëindigen, wat kan leiden tot het betalen voor ongewenste diensten;
- SAP verlengt systematisch de duur van de initiële looptijd van on-premises ERP-licenties, gedurende welke het niet mogelijk is om onderhouds- en ondersteuningsdiensten te beëindigen;
- SAP brengt herstel- en achterstallige onderhoudskosten in rekening bij klanten die na een periode van afwezigheid weer onderhouds- en ondersteuningsdiensten afnemen. In sommige gevallen komen deze kosten overeen met het bedrag dat klanten zouden hebben betaald als zij continu bij SAP waren gebleven.
De voorlopige mening van de Commissie is dat SAP hiermee de concurrentie op de markt voor onderhouds- en ondersteuningsdiensten van SAPs on-premises ERP-software kan hebben beperkt, in strijd met Artikel 102 VWEU en Artikel 54 van de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte (EER), die het misbruik van een dominante positie verbieden die de handel kan beïnvloeden en concurrentie binnen de interne markt kan voorkomen of beperken.
De aangeboden toezeggingen
Om de zorgen van de Commissie weg te nemen, heeft SAP de volgende toezeggingen gedaan:
- Het verduidelijken van de voorwaarden voor SAP-klanten om hun SAP-systeem (dat alle on-premises ERP-producten en licenties omvat) op te splitsen in afzonderlijke delen. Voor elk deel kunnen SAP-klanten kiezen tussen verschillende leveranciers van ondersteuningsdiensten en kunnen zij kiezen voor verschillende niveaus van SAP-ondersteuning of helemaal geen SAP-ondersteuning;
- Het bieden van breder toegang tot haar single-metric contracten, die een alternatieve manier bieden om de licentiekosten te berekenen waarop de onderhouds- en ondersteuningskosten zijn gebaseerd. Klanten krijgen ook de mogelijkheid om ongebruikte licenties (shelfware) in een apart deel van hun SAP-systeem te plaatsen en de onderhouds- en ondersteuningsdiensten van SAP voor dat deel te beëindigen;
- Het verduidelijken van de contractuele bepalingen met betrekking tot de initiële looptijd van licenties, gedurende welke klanten hun ondersteuningscontracten niet kunnen beëindigen, en het afzien van het opnieuw starten van deze termijn bij elke aanvullende licentieaankoop;
- Het afschaffen van herstelkosten en het verminderen van de achterstallige onderhoudskosten die aan klanten in rekening worden gebracht wanneer zij de ondersteuningsdiensten hervatten na een periode van afwezigheid, of wanneer zij dergelijke diensten op een later tijdstip afnemen na de initiële aankoop van de primaire licentie(s) van SAP. De achterstallige onderhoudskosten worden verlaagd tot 50% van het bedrag dat een klant zou hebben betaald als hij niet was gestopt met ondersteuning, met een maximum van het bedrag dat een klant voor een periode van 6 maanden zou hebben betaald. SAP verbindt zich er ook toe om de achterstallige onderhoudskosten volledig kwijt te schelden voor een lijst van producten die niet langer door SAP worden ondersteund en niet worden gedekt door een cross-product licentie.
Indien de toezeggingen bindend worden gemaakt, zullen zij van toepassing zijn op alle huidige en toekomstige klanten wereldwijd.
De toezeggingen van SAP blijven 10 jaar van kracht. De uitvoering wordt gemonitord door een toezichthouder die regelmatig rapporteert aan de Commissie.
De Commissie nodigt alle belanghebbenden uit om hun mening over de voorgestelde toezeggingen van SAP binnen één maand na de publicatie van een samenvatting van de toezeggingen in het Publicatieblad van de EU te geven. De volledige tekst van de toezeggingen zal beschikbaar zijn op de concurrentiewebsite van de Commissie.
Achtergrond
Op 25 september 2025 opende de Commissie een formeel mededingingsonderzoek om te beoordelen of het gedrag van SAP in strijd is met de EU-mededingingsregels op de EER-nakomarkt voor onderhouds- en ondersteuningsdiensten van SAPs on-premises ERP-software.
Op dezelfde dag nam de Commissie parallel aan de opening van de procedure een voorlopige beoordeling aan waarin de belangrijkste feiten van de zaak worden samengevat en de voorlopige mededingingszorgen worden geïdentificeerd.
Artikel 102 VWEU en Artikel 54 van de EER-overeenkomst verbieden het misbruik van een dominante positie die de handel kan beïnvloeden en concurrentie binnen de interne markt kan voorkomen of beperken. De uitvoering van artikel 102 VWEU is vastgelegd in Verordening 1/2003.
Artikel 9, lid 1, van Verordening 1/2003 stelt bedrijven die door de Commissie worden onderzocht in staat toezeggingen te doen om tegemoet te komen aan de zorgen van de Commissie en geeft de Commissie de bevoegdheid om dergelijke toezeggingen bindend te maken voor de bedrijven. Artikel 27, lid 4, van Verordening 1/2003 vereist dat de Commissie belanghebbenden de gelegenheid geeft om commentaar te leveren op de aangeboden toezeggingen (marktconsultatie) voordat zij een dergelijke beslissing neemt.
Als de marktconsultatie aangeeft dat de toezeggingen een bevredigende manier zijn om de mededingingszorgen van de Commissie aan te pakken, kan de Commissie een besluit nemen dat deze bindend maakt voor SAP. Een dergelijk besluit betekent niet dat er een inbreuk op de EU-mededingingsregels is vastgesteld, maar bindt SAP juridisch aan de toezeggingen die het heeft gedaan.
Indien het bedrijf zich niet aan deze toezeggingen houdt, kan de Commissie een boete opleggen van maximaal 10% van de wereldwijde jaaromzet zonder dat een inbreuk op de EU-mededingingsregels hoeft te worden vastgesteld, of een periodieke dwangsom van 5% per dag van de dagelijkse omzet voor elke dag van niet-naleving.
Meer informatie, inclusief de volledige tekst van de toezeggingen, is beschikbaar op de concurrentiewebsite van de Commissie, in het openbare zaakregister onder het zaaknummer AT.40823.




